tirsdag 9. februar 2010

- AS IF I JUST WOKE UP.


Blackbird House (2004)
- Alice Hoffman

Cape Cod. En fisker bygger et hus til sin familie før det skjer en tragedie
, en liten tam blackbird overlever.


Dette er egentlig en samling korte historier, med et spenn på nesten 200år, alle med denne lille gården og fuglen som senter.

Huset forfaller gradvis. Det flyttes inn, flyttes ut, flyktes fra og til. Noen av historiene henger sammen, foreldre og barn med hus i arv, andre ganger står det tomt i årevis.

Jeg ble først skuffet da jeg så det var en type novellesamling jeg satt med i hendene, hadde gledet meg til å stupe tankeløst ned i en lang, løfterik roman. Etter jeg begynte å lese kom denne irritasjonen kun til syne ved enden av hver historie, jeg ville bare de skulle fortsette, ville vite mer:
amazone.com
- om Ruth med de røde støvlene
- Lion, kjæresten og bestemora
- hun med hippieforeldrene
- og ikke minst om huset ble solgt til slutt??

Det er som å lese første kapittel i en roman og akkurat når du er fortapt i historien og kan lese til morgengry er det over og du må begynne på nytt. Det hjelper at noen av historien er knyttet løst sammen, eg barna fra den ene historien er hovedperson i den neste. Bipersoner går igjen, huset og fuglen skaper helhet og rent stilmessig ser du at det er riktig å avslutte - likevel, rebelyellbrat - MER MER.

Som alltid i Hoffmans bøker er det strømmer av melankoli, evig og forgjengelig på en gang. Alt er forsterket og forstørret - og aller mest kjærligheten. Vakkert i lykkelige dager, mørkt og grusomt når ting slår feil. Tapt kjærlighet, døde ektefeller, sviktende foreldre og sjalusi - da er det padder og svart natt, hjerter blør, hager gror igjen og melka surner.

Magisk realisme kaller man ofte genren. Her er det ingen sverd eller trylleformularer, magien ligger i det hverdagslige - i naturen, sterke følelser og små handlinger. Tilfeldig hverdagsmagi for øyeblikkshekser.

- People in town used to think my mother was a witch, now that talk started up again. There was suspicion that my mother had dug up my father's grave; that she had burned what was left of him on a pyre made of oak branches so she could keep his ashes under her bed. A witch wihout love was dangerous. Everyone knew that -

Det er over 10 år siden jeg slukte min siste Alice Hoffman bok og jeg var litt bekymret for at vi hadde vokst ifra hverandre - forskjellig formel og frekvens. Så langt ingen fare. Blackbird er en 2004 bok men Hoffman skriver akkurat like fabelaktig og jeg er tilbake i groupieville.

Illustrert med en av mine favorittsanger
Akkkurat denne følelsen sitter jeg igjen med etter boka



Se denne utgaven hos play.com

Neste bok ut i Prosjekt Alice 2010 er
Angel Landing.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar