lørdag 20. februar 2010

RICHARD PARKER.


Historien om Pi
- Yann Martel (2002)

Lest av Duc Mai-The (2007)
(som jeg likte godt)

Oversatt av Bodil Engen.




Denne boka har jeg egentlig aldri hatt spesielt lyst til å lese - men det er derfor vi har lydbøker, lurelesing med ørene mens man skrubber kasseroller. Det virker som meninger og omtaler er delte og selv hadde jeg en forestilling om at det var en slags symbolsk eventyrfortelling, tolkningsheavy med dyr og lignelser.

- og kanskje var det akkurat det det var - men på en helt annen måte enn jeg trodde og overraskelsen var 100% positiv.

En forfatter, reiser rundt og leter etter inspirasjon og kommer ad omveier til Pi og - historien som får deg til å tro på Gud - .

India, familien eier en dyrehage og bestemmer seg for å flytte til Canada - med båt.

MEN: - hvor mye skal jeg fortelle, hvor går grensa som ødelegger?

Tror mine vrangforestillinger og manglende forhåndskunnskap har mye av æren for at jeg lot meg rive med av denne boka. Jeg lot meg overraske av de enkleste ting, lot meg vikle inn i problemstillinger, filosofi, religion, skilpaddeblod og fiskerensking. Detaljer og kronologi.

Det er Crusoe, Castaway og indisk oppvekst - og akkurat NÅ - bestemte jeg meg for at jeg ikke vil si noe mer - faktisk har jeg allerede sagt for mye - og resten be-riddles.
  • 3 vise menn (en av mine favorittpassasjer)
  • Little Shop of Horror - (feed me)
  • Blind Date (her datt jeg nesten av)
  • Intervjuet - hmm
  • Sluttsetningen - veldig god!
Hvis dette sier deg ingenting og nysgjerrigheten nå driver deg raka vanvidd - er der jo ingen sak i verden og finne handlingsreferat og tolkninger - men jeg ville ikke gjort det.

Pi hos bokilden.no



Nok en 1001-bok.
Målet for 2010 er 20 - dette var nr.3.
- 17 igjen.

Alle så langt på lybok.

2 kommentarer:

  1. Pi er knall!

    Har du lagt en slagplan for mammutsalget? Mandag er min favorittdag etter julaften. :D

    SvarSlett
  2. Pi var en fin overraskelse!
    En av favorittdelene var møtene de 3 religiøse sjefene :-)

    Mammutten tar jeg som den kommer, liker best å vandre rundt og snuble over perler - den eneste boka jeg vet jeg skal ha er Francis Meyer (Langeland?)

    SvarSlett