fredag 23. juli 2010

BEAUTYKILLER.

Ondskapens Hjerte (2007)
Hjerterdame (2008)
Hjerterått (2009)
- Chelsea Cain
Lydbøker lest av:
Hedda Munthe (Heartsick)
& Anne Ryg (Sweetheart & Evil at Heart)

Oversatt fra Engelsk av:
Torleif Sjøgren-Erichsen


Jeg hadde aldri hørt om Chelsea Cain før en nabo kom trekkende med dem da jeg skulle låne Fyrvokteren - som vanlig suger jeg til meg tips og anbefalinger, tok alle 3 med hjem - og jeg tror det må være noe av den beste krimmen jeg har lest/hørt.

Historien sentrer rundt Archie Sheridan, politimannen som etter å ha jaget Gretchen Lowell (seriemorder med hjerter som signatur), i 10 år (og blitt torturert) - tilslutt får henne til å overgi seg.

Når første bok åpner sitter hun i fengsel - en kvinnelig Hannibal Lecter - og plottet imiterer også Silence of the Lambs - fengslet morder som hjelper politiet med oppklaring av egne og andres mord, i bytte for informasjon. Archie svarer på intime spørsmål, hun forteller hvor hun har begravd likene, ev hjelper med mordsaker
- kjent opplegg - men disse bøkene går så mye lenger.

Forholdet imellom politimannen og seriemorderen avslører sakte og blir stadig mørkere. Avhengighet - av hverandre, av å drepe, dop og jakten. Archie mister kontrollen og blir mer og mer besatt av tilsynelatende puppetmaster Gretchen, som i bok 2&3 er på rømmen - men man vet ikke lenger hvem som jager, hvem som løper - hvem trekker i trådene - og på en vridd måte satt jeg og heiet på morderen, på torturisten og kjærlighetsforholdet
- og til slutt i siste bok når Archie rehabber og får vettet tilbake, stokkes kortene igjen. Gretchen stadig på rømmen, romansen slår sprekker, avtalene brytes men forholdet er fortsatt uavklart og alt kan skje.




Rundt dette er det et drap/mysterium i hver bok som skal løses og er knyttet opp mot Gretchen. Archie har også en partner + et sidekick, journalisten Susan - som stort sett prøver å mele egen kake. For meg ble dette kun en ramme rundt forholdet Archie/Gretchen, nødvendig, men kunne vært hva som helst.

ELSKET:
  • Gretchen, sammensatt, psyokopatisk og grusom.
  • Archie - deprimert, nedsnødd og dypt besatt - for hvordan er det å falle hodestups bare for å finne ut at drømmedama er massemorderen du har jaktet på i 10år.
  • - at forfatteren ikke har noen hemninger, ingen tabuskrekk og grotesk fantasi.
  • Humorelementet med å inkludere HEART i alle titlene - ikke så morsomt i seg selv kanskje - men satt opp imot Charlain Harris og hennes DEAD titler og massemyrdende vampyrer, er det finurlig.
  • Spenningskurven - og at jeg aldri visste hvilken vei det kom til å gå.
Minus?
At det ble byttet oppleser etter bok1, vel er Munthe litt vel sukkersøt og lattermild, men hun passet boka - og det tok litt tid plutselig å venne seg til Anne Ryg, som leser 2 & 3. Det er flere ganger nå hvor jeg har opplevd at man har skiftet opplesere midt i en serie - og jeg liker det ikke - har samme problemet med oversettere.


Litt googling på Chelsea Cain forteller meg at hun begynte sin karriere med å skrive humorbøker med snertne titler:
The Hippie Handbook: How to Tie-Dye a T-Shirt, Flash a Peace Sign, and Other Essential Skills for the Carefree Life
(2004)
& Does this Cape Make Me Look Fat? Pop-Psychology for Superheroes
(2006)

Begge høres ut som noe som umiddelbart må opp på leselista.

Chelsea Cain hos tanum.no
eller play.com (engelsk)

Forfatterens har også egen blogg
der du finner alt du trenger å vite.
(nr 4 kommer i 2011)

ANBEFALES!!
Jeg nileste disse før vi reiste på ferie og tror jeg satte ny rekord i timer lydbok/dag.

5 kommentarer:

  1. Har stått og kikket på bøker av Chelsea Cain i bokhandlelen, men ikke kjøpt noen. Tror jeg må prøve en nå, etter å ha lest dette!

    SvarSlett
  2. Tror ikke du vil angre,
    - grafisk, grungekrim.

    SvarSlett
  3. Jeg var ikke overbegeistret for bok en, det er et par stygge bommerter der ift hvordan politi og rettvesen funker og det ødelegger for meg. Og jeg synes det var lite originalt og for spekulativt.

    Bok to var den klart beste og treern var helt grei.

    Jeg leste dem på engelsk og ikke på norsk.

    SvarSlett
  4. Jeg likte de 2 første best og nr3 minst - syntes kanskje det ble for mange gjentakelser - men satt likevel limt til cd-spilleren.

    Når det gjelder politi/rettsvesen har jeg ikke peiling
    - men regner med at ting foregår i litt andre former :-)

    SvarSlett
  5. Jeg har vært nysgjerrig på denne serien en stund, kanskje jeg blir nødt til å faktisk sjekke den ut nå!

    SvarSlett