fredag 8. oktober 2010

ODELSGUTER.


Fedre og Sønner (1862)
- Ivan S.Turgenjev

Originaltittel: Ottsy i Deti
Lydbok lest av: Anders Ribu (2007)
Oversatt fra russisk av: Alf B.Glad





Første gang jeg leste denne boka var jeg purung, barnløs og studerende. Jeg leste den på engelsk og det eneste jeg satt igjen med etterpå var handlingsreferatet. NÅ - denne gangen, i framskreden alder, tidvis moderlig og englesentimental - hadde jeg en helt annen opplevelse.

Klassikertime.
Arkadij og Bazarov vender tilbake til den russiske landsbygda etter endt skolegang. Fedrene venter og gleder seg - til at sønnene skal ta over, til fellesskapet. sprekkeferdig av kjærlighet og stolthet åpner de armene for å ta imot de hjemvendte - guttevalpene.

Argh disse sønnene - hovmodige, fulle av nye teorier, moderne kunnskap - hovne, verdensvante og spekket med kunnskap ser de ned på og forkaster gamle verdier - skammer seg over opphav og barndom. - og det er så intenst sørgelig
- spesielt Bazarovs foreldre er hjerteskjærende.

Nihilsme, sosialisme, idealisme og en dash revolusjon.
- til kjærligheten blander seg inn,
de gamle igjen blir eldst og teori kolliderer med praksis.

Bazarov blir straffet for den sorgen han volder
og Arkadij tar til vettet. (yes!!)

Alt i alt en fantastisk opplevelse på lydbok.
Oppleser Ribu var MYE bedre her enn i Havets Katedral.

Fedre og Sønner hos tanum.no


Årets 1001-bok nr.10
Halvveis og bare 10 igjen.
Det går jo aldri.

4 kommentarer:

  1. Russisk litteratur fra 1800-tallet er jo bare helt fantastisk :-). Jeg leste denne for ti år siden, så jeg husker den ikke detaljert, men jeg husker at jeg likte den ihvertfall!

    SvarSlett
  2. Tror det må ha vært noe slikt, 10-15år siden jeg leste den sist også. Synes den var ok da også, men reagerte mye sterkere på dette far/sønn opplegget denne gangen.

    (Jeg tror alle bokvalg er tilfeldige, likevel leser jeg merkelige mye foreldre/barn bøker for tiden.)

    SvarSlett
  3. Jeg leste denne for et par år siden. Var hjemme hos foreldrene mine en påskeferie. Jeg husker hvor tidløs jeg egentlig fant den...

    Hmm, nå lyver jeg, det er mer enn par år siden jeg var student, sukk...

    Turgenev er av mine favoritter, " Et adelshjem" er den absolutte favoritten:-)

    SvarSlett
  4. Denne studietiden blir stadig fjernere her i huset også - eller var det igår??

    Tidløs er det rette ordet og generasjonskløftene er stadige vide.

    Et Adelshjem er notert.
    Takk for tipset.

    SvarSlett