mandag 15. november 2010

VICKIE GET YOUR GUN


Fittekvote
(2010)
- Axel Hellstenius
/Morten Skårdal


Mottatt fra CappelenDammi forbindelse med
Bokbloggturneen.
Jeg starter ballet. Imorgen er det Englehår sin tur.



 

Fra baksiden:
- En rå, tøff og realistisk roman
om å være jente i det norske forsvaret. -


Dedikert til:
Alle som har vært, er, eller engang skal i militæret.
Lest av ei: som aldri har vært, aldri har tenkt og aldri skal.



MEN: Jeg er ikke uforberedt. Vi har da hatt både tv, vcr og dvd - datamaskiner i fleng og en ex.marine mann med cammies på loftet. Private Benjamin og GI Jane har jeg og sett - flere ganger + ForrestGump, SavingPrivateRyan, BlackHawkDown , Mash, han som er offiser og gentlemæn ++ Heia Guttan som Forsvare  
Trenger jeg si mer?



Story:
Vakre Victoria, lei av småbyliv og frisørsaks søker Befalskolen for å overraske kjæresten Christian, som også har søkt. Nå blir ikke dystreC like glad som hun hadde forventet men hun trosser forbud, kommer seg gjennom opptaket og gjenvinner hans gunst (eh og he) men bare hvis hun lover å holde forholdet hemmelig. Hun kommer inn, kommer gjennom og ut på den andre siden - stor, sterk, voksen - & på vei til fjerne krigsoner.

I de små timer:
Forfatter H - hei du S - la oss skrive ei bok om jenter i fårsen, vi kaller det noe med fitte, krydrer med 'rått¨språk, enda 'råere' sex - putter inn ei dainty frisørdame med lange negler og lar henne ad omveier gro og utvikle seg til ei 'rå' soldatbitch som ruler alt og vinner krigen mot alle odds -
- Forfatter S - jo men bare hvis det blir realistisk - de må jo drikke øl og fryse i skogen, holde det ryddig i skapet og slikt.
H - jada - ååå vi kan bruke hu Northugbaben i filmen, det blir så bra
S - men hun er så glatt og ung - hmmm, ahh vi gir henne en voldelig far og sur mor - da kan hun kjempe med indre demoner og skape spenning ved å besvime.
H - Jajajaja - det gjør vi med kjæresten også
S - de kan da ikke begge ha voldelig far
H - Ok psykisk vold da - umenneskelig press som eksploderer i en blindt rasende actionscene, der Vickie kan storme ut i bare trusa og redde norsk deltakelse i Afghanistan.
S - der sa du noe viktig - det med utlandet, krig og sånt må være med, det er jo ekte, farlig og realistisk. Folk dør.
H - jo men ikke på film - døde GI Jane kanskje og Goldie?.
S - men hvem skal spille Ashton.
H - ?? - å Christan mener du, Northug Northug.
S - hahhaha - det går Red Bull aldri med på. - forresten hvem skal skrive boka
H - Boka?
S - Ja den må jo skrives før du i all hast kan lage filmmanus.
H - ? us, baby, vi gjør det selv, sammen er vi dynamitt.


1 ting.
Jeg tror jeg må slutte å lese ungdomsbøker.


Plagiat? eller er alle krigsskoler like?
Har ikke ting utviklet seg 
siden US 70-tall?
Der Menig Benjamin ble sent til noe hun trodde var et hotellkompleks etter å ha 'drept' mannen på bryllupsnatten. Snubler Victoria inn fordi hun vil være sammen med kjæresten.




Ellers flaut likt - men uten Goldie Hawn humor
, uten følelser, hverken i handling eller språk.
- og komplett blottet for spenningskurve

Handling, dialog og klisjeer.
Scener der som viser hvordan jenter blir behandlet anderledes.
Jentebonding, og guttebonding - jente/guttebonding i soveposer.
- litt mer om kjæresteriet, klining i busken
- hun må tvile, - tvile og rule - å ta push ups. Gir du opp, Fenrik Bakke?
- og hvordan oppnår Victoria kred hos gutta?
Hun kan drikke dem under bordet, fordi hun har alkoholikerfar og mangler sluser i halsen?

Jeg leste at flere fenrikjenter - og gutter leste boka og kjente seg igjen. Akkurat sånn er det. Sikkert riktig det. Krig er ikke å spøke med, døde kamerater og muligheten for å bli sendt ned til ekte krigssoner både alvorlig, realistisk og det skjer NÅ.
- problemene jenter sliter med på mannsdominerte arenaer - NÅ
- psykisk & fysisk press i miltæret - NÅ

Men som litteratur - duger det ikke.
Platt, uoriginalt, livløst, oppramsende og fullt av pinlige dialoger
,men det er godt mulig den likevel vil friste ungjentene til å strømme i flokk til inntakskontoret.
Hva vet vel jeg!

Noe Positivt?
Fengende tittel og lettlest

Ikke glem å lese hva Englehår synes i morgen.
Bokbloggturneen kan også følges på Facebook.

6 kommentarer:

  1. A) Nei, du må ikke slutte å lese ungdomsbøker.

    B) Hadde en anelse om at denne boken ikke var for meg.

    C)Vittig og flott anmeldelse!

    SvarSlett
  2. Jeg får holde meg til de overnaturlige og engelske :-)

    SvarSlett
  3. God morgen :)

    Ja, jeg er vel litt der jeg også. Syntes rett og slett ikke jeg finner noen norske ungdomsbøker i "mine sjangre".

    Jeg har gitt deg en Cherry on Top award på bloggen min forresten.

    SvarSlett
  4. Jeg har hatt en tanke om at norske ungdomsbøker må være bedre enn de oversatte, men kanskje ikke.

    Men:
    Nå er Fittekvote skrevet av 2 menn født på tidlig 60-tall - at de ikke overbeviser helt som ung bimbo er kanskje ikke så rart :-)

    SvarSlett
  5. I love it, I love it, I loooooove it! Fabelaktig anmeldelse!!

    SvarSlett
  6. Helt enig, beste anmeldelsen jeg har lest av boka.

    SvarSlett