søndag 9. januar 2011

IMPULSKJØP.


Juliet, Naked (2009)
- Nick Hornby

Dette er en av 3 bøker jeg impulskjøpte i en ekte fysisk bokhandel i 2010 (De 2 andre var mamutkjøp, Francis Meyer bla.) og min første Hornbybok. Jeg har sett 2 filmer: About a Boy og High Fidelity.



Annie og Duncan har vært samboere i 15 år og bor i en stille engelsk kystby. I begynnelsen av boka er de på Amerikaferie. En pilgrimsreise i singer/songwriter Tucker Crowes fotspor.

Tucker Crowe, en 80s singer/songwriter som største claim to fame var et samlivsbruddalbum, Juliet. Så la han opp og ble borte.

Duncan er en Crowologist og 'ekspert' på Tucker Crowe. Han driver en nettside der andre crowologister (det finnes en håndfull) kan møtes og diskutere tekster og manglende nyheter. Helt til: Et nytt album, Juliet, Naked - en rå ubearbeided versjon av Juliet dukker opp i postkassa. Annie tar inn posten og hører den til Duncans forargelse først. Så skriver hun også et lengre innlegg om den på Duncans nettside - som tilbakeviser ekspert Duncans påstander og fører til en epost fra Tucker Crowe himself.

Helt til dette punktet. Annies innlegg, Duncan som leser det og Crowes epost - er boka en fryd. Harsleringen med fan og kjendiskulturen. Alt som er lov på nettet. Påståtte eksperter og tekster som blir analysert på mikronivå. Pilgrimsreiser. Dyrking av toaletter helten har sittet på og kvinner han har ligget med. Fryd.

Etterpå går det trått. Annies innlegg er ikke like bitende som jeg ønsket. Crowe altfor hverdagslig usikker (selv om dette selvfølgelig er hele poenget), Duncan, bortreist og stakkarslig.
Og hele handlingen blir stadig mer forutsigbar.

Likevel er boka jevnt over fornøyelig og som tidvis ivrig leser av både kjendisnytt og med flere rockn'roll avstandsforelsker på samvittigheten (plakater og t-skjorter), er det også mye man kan kjenne seg igjen i. Stalkerlife og groupies. Nå til dags vet vi jo også at megastars sadly er like normalt utseende og kjedelige som oss vanlige slitere. Exhibit A: Awful Plastic Surgery.

Høydepunkt:
  • Tucker Fucker naboen
  • Tuckers mange barn
  • Tuckers første møte med Duncan.
  • ++ alle kapitlene fram til Juliet, Naked og Crowes inntreden.

Språket og stilen er lett og parodisk og frister til videre lesning.
Jeg har allerede ei ny bok liggende ved senga.
The Complete Polysyllabic Spree
, som ved første øyekast ser ut til å være en bokblogg i bokform.
Hva har jeg lest? Hva har jeg kjøpt?
Bookcrossingbok som ble med hjem på slump. Akkurat sånn jeg liker det best.


Nick Hornby ble født i Surrey, England i 1957 og er en av de forfatterne ALLE har lest, utenom meg. Skal jeg dømme etter den ene boka + filmene jeg har sett dreier det seg stort sett om musikkelskende menn som sliter med å finne seg til rette i verden. Et tema som går igjen hos de fleste ser det ut til. Musikkelskende og/eller lesende.


Juliet, Naked hos tanum.no
2 påståtte offisielle hjemmesider.
Nicksbooks og Penguinvarianten, sistenevnte ser best ut.
+ 2 bloggere, Knirk og Solgunn.
som er hovedårsaken til at det ble akkurat denne som havnet i veska.
De blogget tross alt om boka på samme dag.


Mitt eksemplar er herved også registrert som bookcrossingbok. Bokas Reise. What goes around comes around. Den blir stående som available, sannsynligvis til neste BCmøte - mm noen skriker ut/mailer/kommenterer
og bare MÅ lese den.

8 kommentarer:

  1. Både oppturer og nedturer skjønner jeg, men nå har du ihverfall lest Nick Hornby! g

    SvarSlett
  2. Sikkert basert på høye forventninger, men definitivt flere opp enn nedturer.

    Hornbyjomfrudommen er history!

    SvarSlett
  3. Da må du nedlegge flere Hornbys! F.eks High FIdelity (boka er mye bedre enn filmen) eller About a boy.

    Jeg har ikke lest Juliet Naked, men skjønner at det er noe jeg bør gjøre etterhvert.

    SvarSlett
  4. Flott anmeldelse :) Jeg har heller ikke lest noe av Hornby enda men har sett to av bøkene hans i filmatisert versjon.

    Jeg har A Long Way Down av samme forfatter stående ulest i bokhyllen, har lest gode anmeldelser av den.

    SvarSlett
  5. Moro moro å lese dine omtaler. Høydepunktet var def naboen, tucker the fucker - ha ha - han var god. Ellers var boka noe ujevn synes jeg å huske at jeg mente.

    SvarSlett
  6. Jeg lo også godt til Tucker Fucker og det blir nok mer Hornby etterhvert. Skjønner at jeg også må vurdere å lese de filmene jeg har sett.

    SvarSlett
  7. Jeg er straks ferdig med boken, og siden jeg ikke kjenner meg igjen i denne verden, synes jeg boken går veldig trått... Har lest litt annet av Hornby som jeg har likt mer, og dette er ikke siste boken jeg leser av han. Men hadde dette vært første, hadde jeg nok ikke forsøkt meg på flere...

    SvarSlett
  8. Litt skuffende, for den begynte å så bra, men etter brevet var skrevet, og lest, satt jeg bare og ventet på at ting skulle ta av
    , det gjorde det jo egentlig aldri.

    SvarSlett