mandag 1. februar 2016

SAMLESING AV FOTTURAR I NORGE/SORTLAND

Bilder fra Samlaget.no


 
BOKBLOGGERPRISEN 2015
Startskuddet for årets første samlesing går - NÅ!

Første bok ut:
Kortprosasamlinga 
 Fotturar i Norge av Gaute M.Sortland
,  eller Fotturanane, som jeg liker å kalle den
, hadde jeg bare en femøre for hver gang jeg har skrevet fotturanenene i kommentarer...

Fotturar er nominert i Åpen Klasse
Der den kjemper for kopp, nett og evig bokbloggerkjærlighet mot:
Ungdomsboka Slipp Hold  (Heidi Sævareid), og
Verdensfavoritten Havboka  (Morten Strøksnes)
og Jokern - Astrid Lindgren  (Bjorvand/Aisato)

Gaute M.Sortland (f.1980)
Har ingen wikiside, og all min, begrensede informasjon er derfor hentet løst på nettet og fra Samlagets oppsummering. De forteller at han kommer fra Haugesund, har en mastergrad i nordisk litteraturvitenskap, og spiller amerikansk folkemusikk på nynorsk i bluegrass/countrybandet Bergen Mandolinband.


Han har gitt ut 3 bøker, før Fotturar
, 1 for voksne/ungdom - Johan  (2009)
, ei til kortprosasamling - Du er Her igjen og Alt er Forandra  (2011)
, og ungdomsboka - The Rise and Fall of Gøran Trovåg  (2013)

Sortland ble også tildelt Haugesund kommunes kulturstipend for 2015.


Resten er plukket tilfeldig, mellom linjene, fra internettet.
 - at tidsklemma gjør at han foretrekker korte tekster  (radio2)
 - at han planlegger både ungdomsoppfølger, novellesamling og roman (radio2)
 - at han er redd for å kjede leserne og derfor legger inn humor i tekstene (radio2)
 - at han foretrekker fysiske bøker over e-bøker  (deichman littblogg)
 - at en fjord ikke alltid er en fjord... (visstnok en vestlandsting)
 
- & at han er voldsomt opptatt av tid
, det siste er min egent påstand
, siden jeg sjelden ser skogen for trær
, eller humor, bak myrstråene.


Forlaget skriver om boka:
 - Gaute M. Sortlands nye kortprosasamling kretsar om kvardagen i alle fasettar, frå små, daglegdagse glimt til meir dramatiske hendingar av livsendrande karakter. Det handlar om einsemd og kjærleik, og familie, barn og om nye møte. Tekstane spenner frå små dikt via lengre anekdotar og forteljingar og til kartlegging av heile livsløp. Felles for alle tekstane er den gjenkjennelege vekslinga mellom melankoli og humor som pregar forfattarskapen hans.-


De ytre rammene for samlesinga er, som alltid.
I februar leser, skriver og diskuterer vi Fotturane. På blogg.

Mange har allerede lest og blogget om boka.  (Min omtale, i samleheat)
 =  en finfin anledning til å lese en av de tidligere bøkene.
Jeg starter med kortprosasamlinga  
Du er her igjen og alt er Forandra
, spent på om det er like god som Fotturar
, må bare gjøre meg ferdig med Possessions og Connelly først

 I wonder:
Har du lest Fotturar i Norge?  Har du blogget om den? Hva synes du?
Nominerte du? Avbrøt du? Hvem gidder lese og inspirere meg til å prøve ungdomsbøkene? Skjønte du humoren? Fant du fram i myrstråmyra?
Har du skikkelig fjellsko? etc etc
, alle disse ledende spørsmålene kan besvares i kommentarfeltet under....
, mens linker til tidligere skrevne
, samt framtidige omtaler legges under den offisielle sida

Da gjenstår bare å si:  
Let the samlesing begin &:

Gratulerer til Gaute M.Sortland med kortlisteplass


46 kommentarer:

  1. Du har gjort meg så nysgjerrig på denne boka med alle kommentarane om ho rundt omkring - hadde nok ikkje lese boka elles! Så no er det berre å taa turen til biblioteket før eg tar toget til Oslo i morgon! Eller kanskje betre å lese sportsbio fyrst? Har den klar, men hugsar ikkje kven eg skal lesa om ... :P

    SvarSlett
    Svar
    1. Tror du må ha med både sportsbio og foturararar på toget. Den gule er tynn og går fort hvis den faller i smak. Hemmelig sportsbio?

      (pstt, jeg er også i Oslo i morgen, ettermiddag/kveld - for å se/høre Strøksnes, hint, hint)

      Slett
    2. OG først nå så jeg at Strøksnes og jeg var i Oslo samtidig - så heldig du kunne ha vært :P
      Ellers lider jeg meg gjennom Fotturar i Norge. Kanskje det traurigste eg har lese? No er eg halvvegs, og hadde det ikkje vore for at boka er så kort, så hadde eg gitt opp. Makan til nominering, altså!

      Slett
    3. Traurig - hva sejer ni??
      Jeg er instinktivt uenig, selvfølgelig, men kjenner nå at jeg håper du skriver omtale fort som svint. Kjeder man seg SÅ mye er det ikke love å skylde på skrivesperre!

      Slett
  2. Ja, jeg har lest, blogget om, gitt poeng- og har skikkelig fjellsko for lett hiking og tung hiking med skinnstøvler i gortex.
    De e itj utstyret de ska stå på;) Medlem i Trondheim Turistforening oxo: Ja.
    Nei, jeg gidder ikke inspirere de til lesing av ungdomsbøker.
    Ja, jeg skjønte humoren og humret mye. Mystrå? Må lese den om igjen og se -- det var noe med død, det var trist..og venner og ensomhet?
    Ja, likte boka. (Selvsagt når en fikk poeng.) Men det er ei lita bok det er lett å glemme i all ståhei, som du har oppdaget..

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg burde hatt ei krone for all gangene jeg har ropt - ((anita)), ((har du glemt av fotturanene)). Siden du ikke vil lese ungdomsbøkene, går jet utifra at du joiner meg i lesinga av den andre kortprosaen? Jeg har store forventninger.

      Slett
    2. Hehe, ja, ikke sant.. får putte på deg noen kronestykker på Lillehammer da sjø;)
      Jeg tror nok jeg misforsto angående ungdomsbøkene, for jeg trodde det var de/den på kortlista.... Så jeg skal se hva jeg får lest av det Gaute har skrevet...:) :) Kortprosaen i alle fall.. Men husk jeg skal lese Mortens Tequilladagbøkene også.;)

      Slett
    3. Ja, Tequiladagbøkene, som med Kunzelmann, skjønner jeg ikke hva du somler med. Legg bort krimmen. NÅ! (ihvertfall for en dag eller 2).

      Min ekstensive research forteller meg at alle Sortlands bøker er korte. Vi burde rekke hele forfatterskapet i løpet av feb. Ehm, ihvertfall kortprosaen...

      Slett
    4. Nei, det kan du si...
      Krim? Har vel bare lest ei krimbok i år- så det så. (men stabler med nye krimbøker ligger på vent og frister og lokker og drar meg inn i syndens pøl..)

      Oki, så vi må lese Sortland i februar (seff.) . herlighet, det blir travelt. Tenker det er nok å ha målsetting om kortprosaen da.:)

      Slett
    5. Start med kortprosaen. Det skal jeg også. Ungdomsbøkene kun hvis ungdomsguruene mine (Mari, Lena, Silje x 2 uttaler seg.) Ballen er i hjørnet.

      Syndens pøl ja.
      Det blir ikke tid til krim i år. Ikke før nomineringsstyret starter igjen. Da kan slikt prioriteres - og Connelly.

      Slett
  3. Har ikkje lest, men har fjellsko.
    Boka er tynn og finst på eBokBib, så dette er gjennomførbart.

    SvarSlett
    Svar
    1. Supert! Det er sterke utfordrere på kortlista, så det flere som leser Sortland det bedre sjanser har han.

      (Jeg kjøpte min første fjellsko ifjor, men tror jeg tok i litt, siden jeg sjelden (aldri) går i fjellet og egentlig burde hatt vintersko. Trengte strengt talt ikke ankelstøtte og såler som tåler 40kg sekk.)

      Slett
  4. Digger entusiasmen din :) Jeg lot meg lokke for noen måneder siden og leste og likte boken godt. Spennende å høre om alle er enig (selvfølgelig er de det...)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hehe, ja selvfølgelig er de det, what's not to like? Når det er sagt har jeg notert meg noen ambivalente, eller midt på treet dommer. Får håpe disse også skriver omtaler etterhvert, slik at vi kan tre inn med overbevisende - du-tar-feil argumenter -))

      Slett
  5. Jeg tror jeg kommer til å lese denne igjen, må sjekke om begeistringen holder seg over til 2016 også :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Heldigvis er den av de bøkene på kortlista det faktisk går an å lese igjen. Skal du også lese den andre, kortprosaen altså? Vi må jo sjekke om han har utviklet seg.

      Slett
    2. Digression:
      Jeg har skiftet biobok - igjen.
      Leser nå også om sykling. Må ha litt positiv motvekt til Armstrong.

      Slett
    3. Jeg leser om Armstrong nå - men jeg blir bare så irritert! Over mye han har jukset og løyet og dratt med seg andre!! Jeg er helt satt ut...

      Jeg skal se om jeg får lest noe mer av Sortland etter at jeg får lønn, det er så mange høye regninger i januar at jeg blir sprø!!

      :)

      Slett
    4. Ja, den legger ikke noe imellom den boka, eller - det gjør den sikkert - ingenting overrasker meg lenger når det gjelder den mannen.

      Slett
  6. Jeg har lest OG nominert denne herlige samlingen. Bloggingen får jeg ta igjen denne måneden, bare jeg nå får nett igjen, Tor stjal det på fredag(ondsinnede rykter vil ha det til at det ikke er tilbake igjen før i neste uke). Faktisk kan jeg godt tenke meg å lese boka en gang til, og prakke den på venner og bekjente.

    Du SKAL lese ungdomsboka fordi den handler om Mari, behøver du egentlig en bedre grunn? Det er fra den tida hvor jeg dreiv med suspensjon(kan vi late som, da jeg tør banne på at dersom det settes ut et rykte om at Sævareid har skrevet en biografi om en bokblogger så vil jo ALLE lese den :D).

    SvarSlett
    Svar
    1. Tror jeg må gå inn og redigere innlegget for nå har både du og Anita misforstått det om ungdomsbøkene. (Da kan jeg ikke lenger skylde på dere).

      Det jeg mente var at dere må lese og inspirere MEG til å lese SORTLANDS ungdomsbøker (bok). Han har ei om sorg/sorgbearbeidelse - Johan - som ser ut til å være ei voksen bok for ungdom, og den om Ørjan som selges som ei teenagebok. Jeg trenger kvalitetssikring av ungdomseksperter. Du vet hva som skjer når jeg leser ungdomsbøker (eg. Fittekvote), og nå senest Slipp Hold (- som jeg stort sett syntes var irriterende og bortkastet tid). Til mitt forsvar, som jeg klamrer meg til. Jeg likte Fuck Verden (og - før - alt vampyrrelatert, selv om jeg nå merker at det går lenger og lenger mellom hver vampyr/fantasy bok jeg leser.)

      Men - hadde jeg visst den handlet om deg, Mari den suspenderende bokblogger, hadde jeg nok reagert anderledes. Likt tøft med vektløfting forresten. Faktisk enda mer. Hadde boka handlet om vektløfter Mari, en bokbloggende badboy steroid - i tidsklemma... den føler jeg et akutt behvo for å lese. Å for å skaffe meg litt sterkere ungdomsalibi - leste et utdrag fra Ida Jacksons nye - den skal jeg også lese. Virker svært, svært lovende.

      (Håper nettet er tilbake!)

      Slett
    2. Å, godt å høre. Ida Jackson sin ungdomsbok er den jeg gleder meg mest til i 2016 så langt. Men så likte jeg Slipp hold og var mindre begeistret for Fuck verden, så ikke sikkert det er et godt tegn for meg at du synes den er lovende. Jeg skulle gjerne lest ungdomsbøkene til Sortland, men innimellom biosirkel, norsk 2016, kortliste og 1001-lesesirkel, så må det harde prioriteringer til, så det blir nok ikke i denne omgang. Om jeg elsker Fotturane, så blir det nok aktuelt å sjekke ut ungdomsbøkene hans senere. Når jeg tenker meg om har jeg faktisk tre par fjellsko.

      Slett
    3. Altså Ida Jacksons Danielle fikk Slipp Hold Mari til å forsvinne i tapeten. Det ligger et kapittel på Aschehougsidene, hadde glatt lest hele i samme sleng, men som du sier, dette kan jo bety at det slettes ikke er boka for deg. For: Fuck Verden var bare sååå mye bedre enn Slipp Hold (imo).

      Sortlandbøkene er korte, så du rekker fint å presse inn et par. Jeg trenger din ekspertise! Får satset på at du elsker Fotturane så høyt at du ikke makter la være.

      Slett
  7. Landa litt sånn midt på treet, eller kanskje til og med under treet. Husker helt ærlig nesten ingenting, og det er jo sjeldent et godt tegn. Likte den med trailersjåføren, - og, eeh, husker ikke. Det ble for mye norsk folkesjel for meg (og, også, forsåvidt, myrstrå). Ikke eier jeg fjellsko heller. Er dog like fult glad over å se den på korten. Kanskje leser jeg den på nytt og elsker?

    SvarSlett
    Svar
    1. Eller du kan lese den forrige kortprosasamlinga. Den er like tynn og (uten at jeg har lest), uten fjellsko, tror jeg. Nå har jeg ikke kontroll over alle fotturarlesere, men tror faktisk du er den som er lengst under treet. Noe jeg finner kuriøst, og interessant - og jeg tror du kanskje må lese engang til, for kanskje gjorde du motsatt av meg, så bare humor og ikke alle dysterheten under. Det jeg tenker på når du sier folkesjel og myrstrå (som om man kan få for mye??) - er at boka burde oversettes til fins ASAP.

      Slett
    2. Ja, det er fult mulig jeg er lengst under treet, husker at jeg ga 3 stjerner på goodreads, men da var jeg egentlig snill (eller forvirra). 2,5, kanskje. Jeg så plenty med dysterhet, og tror kanskje jeg slet mer med å finne humoren (eller, humor observert, - men ikke mottatt). Finsk folkesjel > norsk folkesjel.

      Slett
    3. Og just like that mistet jeg lysten til å lese Possession og dro fra Hotakainene istedet.

      Slett
  8. Jeg leste den i oktober, der den druknet i alt det andre jeg leste. Jeg husker helt ærlig ingenting av den. Har derfor planer om å lese på nytt og skrive mer utfyllende om den, men noen andre (ja Silje, jeg ser på deg) har lånt bibliotekets utgave, så jeg må vente på tur ;)
    Ellers har jeg nå hele Strøksnes forfatterskap i hylla og litt for hårete ambisjoner om å lese alt før min samlesingsmåned i juni, så jeg bare kan pøse på med innlegg da. Men alle vet at sånt skjer ikke.

    SvarSlett
    Svar
    1. (Den ligger på eBokBib da)
      Jeg sitter også på en bib.utgave + en eBokBib utgave. Kanskje vi rett og slett bare må skaffe egne, slik at allmennheten også får sjansen?

      Hele Strøksnes fram til juni høres akkurat passe ambisiøst ut. Han har sikkert skrevet mange flere bøker enn jeg vet om. Lånte Kongoboka engang, men rakk aldri lese. Tequila er den eneste jeg har lest bortsett fra Havboka - men den er også svært svært god. Bra du starter nå, så du kan fortelle meg hvilken jeg skal lese i juni. Akkurat som jeg nå forteller deg at når du er ferdig med gjenlesinga av Fotturanen kan bli med å lese - Du er her igjen - - ei samlesing i samlesinga.
      - slikt er meget litterært
      - play within the play, selv Shakesspear drev med slikt!

      Slett
  9. Fotturar er som Freia Melkesjokolade på stereoider. Et schwært stykke Norge som favner den norske folkesjela fra barn i bæremeis til dødsleiet. Denne kortprosasamlingen fanget meg fullstendig - har lest og blogget om den allerede. Fjellsko til folket! For å si det som Espedal: Gå. Eller kunsten å leve et villt og poetisk liv. To sider av samme sak. Fotturar til topps! Så enkelt!

    SvarSlett
    Svar
    1. Leste nettopp kommentaren din under Fotturarinnlegget (kommer tilbake der), men jeg tror du har rett, sammenliknet med denne lovsangen, er det mye som tyder på at jeg slettes ikke likte Fotturanane, egentlig er jeg også imot ville og poetiske liv, som sikkert er hovedgrunnen til at jeg fremdeles ikke har lest Espedal. Hovedmotivasjonen, selv drivkraften her i dalen - er dødsangst - og da sier det seg selv at for mange strå i myra, gjør at man kun kan nyte toppene fra trygg avstand. Du veit man kan falle ned, brekke bein, få åndenød, rulle ned skrenter - og hva tror du skjer med ungen i bæremeisa da? Vilt? Poetisk? Nei, det er mangt som tyder på at fjellskoa er det best i hylla. Da passer det bra at fotturane egentlig er en prest.

      Slett
    2. Du vet, man kan risikere å ikke overleve dette livet.. så da burde motivasjonen heller være å vandre med freidig mot, med eller uten fjellsko på fot, drukne i myrstrå er ingen opsjon, frisk norsk natur gir masse mosjon. --dagens poetiske innslag, ikke akkompagnert av Seglem, heller sterkt påvirket av Ibsen (som vandret mot Ulrikken - også Bergen = Espedal = Gå. Som betyr, alt henger sammen som du sa. Først til sist trenger man presten -)

      Slett
    3. Godt fortturane innimellom er en gladlaks da, selv om feite oppdrettslakser, i mitt hode, by default, er den sure, feite fabrikkeieren som, hundser og ser ned på den kjekke villlaksen.

      La oss alle overleve dette livet!

      Slett
  10. Denne skal selvfølgelig leses snart - skjønner at jeg må forte meg siden Elisabeth venter på at jeg skal levere boka på biblioteket :-D.
    Mannen lurte forresten fælt på hva jeg egentlig hadde lånt med meg. Greit nok at jeg går til det meste, men han har aldri fått meg med på en skikkelig tradisjonell fottur.
    Ja, ja. Er spent på denne :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. For å motvirke standardoppskrifta der vi aldri (nesten) liker de samme bøkene, understreker jeg at Haruhi ikke var begeistret. Det burde fortrenge meg, og justere forventningene nok til at fotturkjærligheten kan blomstre.

      (Den ene romanen, som de sier er for voksne men passer for ungdom, handler om sorg og død. Den høres veldig fin ut, for dere som takler slikt...)

      Slett
  11. Sånn å forstå, kanskje jeg må forsøke meg på ungdomsbøkene? Tiden er bare litt knapp om dagen, og nettet i heimen er fortsatt dødt. Nå har det blitt formidlet fotturar på min blogg også. Ønsker Sortland hell og lykke til i prisen, og mest av alt mange nye lesere!

    SvarSlett
    Svar
    1. Leste nettopp din glødende anbefaling, og bestemte meg umiddelbart for å begynne på kortprosaen nå - istedet for å lese ferdig Possession først. Jeg ønsker meg virkelig at du leser ungdomsbøkene, spesielt Johan, som jeg er usikker på om er ren ungdomsbok, men ihvertfall handler om død - og muligens aksept. Ikke noe jeg kan lese om ihvertfall -)

      (Ufattelig hvor lang tid det tar å få fikset nettet deres? Been there og done that og føler med dere!)

      Slett
    2. Nettet kom på plass til sist. Det måtte vente en stund fordi noen ønsket å få hugget et tre når ledningen først ble tatt av vinden(tog du 'an?). Stakkars Johan må nok vente litt, for jeg står til knes i pensumlitteratur om dagen.

      Slett
    3. Pensum kommer først, bokbloggere har forbud mot å stryke på eksamen. Skjønte ingenting av den parantesen.

      Slett
    4. Tatt av vinden? Rhet og Scarlett O'Hara ;) Ikke at jeg har lest boka da men... følte bare det var helt passende i forbindelse med uværet Tor.

      Bokbloggere har vel særlig forbud mot å stryke på litteraturstudier hehe. Så får vi bare håpe jeg er blant de som står.

      Slett
    5. Står? Flying colors er more like it.
      Har heller ikke lest Tatt av Vinden, det forklarer den blinde tregheten når det kommer til referanseoppfattelsen. At det også kan se ut som jeg aldri har HØRT om boka - er en annen sak. (Har sett filmen).

      Slett
    6. Takk for tilliten :D Det demrer for meg at jeg har sett filmen i mine tidlige tenår, men helt sikker er jeg ikke(da gikk det mye i Grease 1 & 2, Westside Story - SNUFS! og Dirty Dancing).

      Slett
  12. Hei, jeg startet på Johan i går. På mitt bibliotek sto den i voksenhylla. Intet som tyder på at det er en ren ungdomsbok. Men.den kan sikkert leses av ungdom også.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg leste også at det var ei voksen bok først. Tror også den står som voksen hos samlaget. Husker ikke i farta hvor jeg leste at den passet like godt vor ungdom - selv om en sånn benevnelse ikke nødvendigvis gjør noe til ei ungdomsbok. Du får lese og rettleie oss. Jeg tar fatt på - alt som er forandret - iløpet av kvelden.

      Slett
  13. Gjett hvilken bok jeg kjøpte I daaaaaaaag!! *Woop woop*

    SvarSlett
    Svar
    1. Det var sannelig på tide -)
      Du ble vel ferdig i natt?

      Slett