onsdag 28. februar 2018

SAMLESING AV ANOREKTISK - OPPSUMMERING.

Har dere fått med dere at jeg har valgt akkurat samme bildekombo som bokas instagramkonto. Helt tilfeldig. Bildene er egenhendig klippet og limet fra googlesøk. Vi har altså noe til felles, Ingeborg og jeg, akkurat nok til å hilse i heisen (ref. egen bloggpost)..



Bokbloggerprisen 2017
Idag er siste dag av Anorektisksamlesinga.
Håper neste samleser ut er flinkere. Nok engang. Jeg har vært en dårlig blogger i 2018. Det leses (krim and doomsday), men veien fra sofa til internett har aldri vært lengre.  Dumt for Ingeborg at jeg ønsket meg akkurat hennes bok til samlesing.

Alt henger etter. Alt går i sneglefart.

Jeg tar på meg skylda og forlenger, i mitt indre, sultlesinga helt til september og prisutdeling. Iallefall lover jeg å nevne det hver gang anoreksia dukker opp i bok. Bot? Bedring?  Mens dere andre leser om voldtekt og russere, skal jeg jakte på spiseforstyrrelser...

 Har allerede begynt:

Et sitat fra Sofi Oksanens Kyr - om Anna og skammen, og ei som later som om hun leser Skårderud (mannen bak forordet). Lua er på for å matche boka, ikke fordi hun har snøplaner.. Hva bokbloggere sier som har lest både Kyr og Anorektisk kan du lese i dette instakommentarfeltet...


Nok om meg:
Hvordan går det med dere? Hvem har lest? Hvem liker? Hvem angrer? Hvem vil heller lese 7 bøker om voldtekt enn å ta for seg magesyre og håndvask? Kom gjerne med linker. Enten her, i den opprinnelige posten, på den offisielle samlesningssida
 , eller all of the above.

 
Så langt har jeg fått med meg at:
(Siste setning fra hver bloggpost) (teasers)
min:  Og mens alt dette pågår utdanner hun seg til sykepleier!

Marianne har lest: Jeg er nå om mulig enda mektigere imponert over Ingeborg Senneset enn hva jeg var etter jeg hadde lest boka!

Gro har lest: Jeg skjønner godt at denne boken kom på kortlisten og jeg håper flere leser den.

Bente har lest: Boka var lett å lese, ikke lett å glemme og så intens at det tok meg ikke mange dager å komme igjennom den

Haruhi har lest:  Krysser fingre og tær for flere bøker fra henne i framtiden (hoping against hope at hun begir seg ut på skjønnlitteratur, eller i det minste non-fiction som ikke handler om egen smerte – en anoreksibok pr. forfatterskap er nok....

EliseCathrin har lest:  Det er definitivt ei av sakprosabøkene du burde få med deg.

Aariho har lest: Dette er en svært alvorlig sykdom, men det er mulig å bli frisk, med god hjelp og sterk vilje. 

Anita har lest: All honnør til Ingeborg Senneset for at hun har orket å gi ut denne boka.

Elikken har lest: Måtte ingen flere bli skrevet ut før de er klare, bare fordi det er juleferie eller fordi 400 gram er 100 for lite.

Sissel har lest: Dette er en bok til ettertanke

Berit har lest:  Man trenger kanskje ikke å like ei bok for å ha stort utbytte av den? 

Beathe har lest: Dette er èn historie av mange og jeg håper at den kan bidra til at andre som lider under det samme kan se at det finnes håp og at det er hjelp å få der ute.

Silje har lest:  Ellers vil jeg også si at å gi ut en så naken og rå bok om seg selv, og ikke minst at den inneholder en god del kritikk mot helsevesenet er ganske uoppdragent og tøft gjort.

I tillegg har Bokbloggerprisen egen Instagram.
Senneset finner du på twitter og boka har egen insta, Anorektiskbok..
Flere anmeldelser og øyeblikksrapporter, både fra bokbloggere og ikke-bloggere finne du på goodreads.



Things to do istedet for blogging:  grave fram gjerdet selv... hele gjerdet.. selv...


Neste samlesingsbok ut er Olaug Nilsens Tung Tids Tale.
Samlesingsjef er Lena.  Det er bare å glede seg.....

13 kommentarer:

  1. Takke meg til fordypning av/rundt russergrensa enn å fortsette med mer litteratur om anoreksi og voldtekt. ;)
    Synes du har vært flink med samlesinga , jeg. Ikke sett lista så høyt, da knekker den bare.. Dette er er mer en bra nok og du er mer enn god nok:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hehe, russergrensa er definitivt det snilleste matrialet på kortlista, på overflata.. tror ikke du skal grave så veldig dypt.. før Julio og post4 havner i skyggen..

      Angående sytet, har du nok rett, den mentale lista var satt for høyt og alle planene (de fleste ugjennomførbare) var bare i hodet. Det var så mye jeg kunne tenkt meg å gjøre, men ikke fikk til eller tid til.. og som ikke har noe med boka å gjøre, bare meg og meg og meg..

      Soo, takk for terapien.
      Nå, hvis alle kunne slutte å lese og skrive bloggposter slik at jeg følte meg mer produktiv kunne vi gjort framskritt. Eventuelt kunne alle begynt å med Dragrace (=brød og sirkus) mens jeg oppdaterte meg backstage og hemmelig.

      Og Haruhi:
      (bare for å flytte dragracepratet her, så vi slipper og scrolle så mye), thank you very much for å ha utvidet draghorisonten min til det punktet hvor jeg VIRKELIG ikke får gjørt noe. RuCaps og Ru-Views. Det er jo som å se alt på nytt.. (og også veldig anorektiskrelevant da kroppspress og spisehysteri florerer..)

      Slett
    2. Spørs hva man fokuserer på. Kirg avler mye voldtekt og dritt, men det blir mer på kollektivt plan. Skal lese hun Svetlana A, just ingen koselittertur, men lell.. Har kjøpt Idioten av Dostjevski på Mammut, men da er vi over grensa. Får prioritere Fatland sine bøker først..så får vi se hvor langt vi kommer.

      Skjønner ikke greie med dragracet- men hver sin lyst.
      Bare hyggelig.:) Snart er det vår. Og snømåking over.

      Slett
    3. Gruer meg faktisk til smeltinga setter inn. Kommer til å bli et sørpesirkus..

      Slett
    4. Puh! Glad for at du trekker frem Dragace her, slik at jeg slipper å fokusere på linken som viser at jeg sier "Stalins kyr er ti ganger bedre" bare for å oppdage at Senneset stalker seg selv på insta. Skulle egentlig legge ut favorittsitat på insta ogaå, men det viste seg at det eneste jeg hadde markert når jeg leste var noe om klubb&duppe (, jeg var dypt sjokkert over at spiseforstyrrelse-posten ikke fikk alternativ-meny). Avsporing: hvis man forsøker å bestille vegetarmat når man er innlagt på sykehuset Levanger, får man bare dagens middag minus kjøtt (overkokte poteter, overkokte gulrøtter, tyttebærsyltetøy).

      RUPAUL! Har du hørt podcasten? Jeg er sykt fristet, men sier jo i såfall hade til den eneste drag-frie arenaen i livet mitt. Har ikke lest i det hele tatt i hele februar, men er fullstendig oppdatert på s10, og vet allerede alt om alle kandidatene.

      Slett
    5. Halveis i Stalins Kyr begynner jeg snart å bli overbevist om at det er blant de beste jeg har lest. Ekstrem kontrast til lydboka jeg hører (Abslute Darling) som muligens er den verste. Så gruelig at jeg ønsker meg minusstjerner på Goodreads.

      RuPaul: Ikke hørt podcast, subscribed, men hver gang det kommer ny episode gidder jeg ikke. Undrer på om det er fordi podcastklippene fra dragrace bare er påtatt hjertesmerte. Har sett bortimot alt som er å se fra Allstars3 på utbue, men vet ingenting om tiern, prøver å porsjonere meg..

      Og, hva blir det til:
      Bergen eller Oslo..

      Slett
  2. Som apropos til samlesinga og den pågående (og på alle måter grusomme) rettssaken mot mora i den såkalte "Valdres-saken" OG en mulighet til forlengelse av samlesinga anbefaler jeg å lese Linnea Myhres debatt-innlegg i Aftenposten 28.2. Klok dame det også!

    aftenposten.no/meninger/debatt/i/Mg9pbR7Hadde-jeg-dodd-av-undervekt-hadde-det-hverken-vart-helsevesenets-eller-min-mors-feil--Linna-Myhre

    SvarSlett
    Svar
    1. - Og forresten skal man ikke undervurdere viktigheta av å måke fram gjerdet! Det burde alle ansvarlige gjerdeeiere/ hundeeiere gjøre spør du meg. Fritatt fra regelen er kun de som kan dokumentere at snøskavlene er over tre meter høye og det derfor er en viss usikkerhet om hvor gjerdet faktisk er...

      Slett
    2. Fikset link:
      https://www.aftenposten.no/meninger/debatt/i/Mg9pbR/Hadde-jeg-dodd-av-undervekt_-hadde-det-hverken-vart-helsevesenets-eller-min-mors-feil--Linna-Myhre

      Interessant fra Linnea. Har lest endel av det hun har skrevet i Morgenbladet, linker her, selv om det er betalingsmur:
      https://morgenbladet.no/profil/linnea-myhre

      Amen til det du sier om gjerder. Hunden spaserte rett over. Ser man ikke gjerdet finnes det ikke. Og kan reven kan jeg også. Gjerdegrøfting er dessverre ikke like tilfredstillende som stigraving. Sorry tar det tilbake, har jo fremdeles kilometervis å grave. Mente å si.. gjerdegrøfting er excellent og meget givende trim.. hadde de hatt timer på gymmen hadde jeg meldt meg inn.. prompte..

      Slett
  3. Fikk endelig lagt ut omtale i går og her er link: https://beathesbokhjerte.no/2018/03/08/samlesing-februar-anorektisk-av-ingeborg-senneset/

    SvarSlett
    Svar
    1. Notert! Skal snike linken inn i innlegget, straks jeg er istand til å være på internett (pc) lenger en 5min. I morgen. Det er planen..

      Slett
  4. Samlesing av Anorektisk: https://sa-rart.blogspot.no/2018/03/dette-leste-jeg-i-februar-tvangstanker.html

    SvarSlett
    Svar
    1. Linker lagt inn, både på deg og Beathe. Sitter nå og klikker oppdaterer på Booker. Var det ikke idag?

      Slett