torsdag 31. desember 2009

OPPSUMMERING 2009 - DEL1.


At alle blogger med snev av selvrespekt har en oppsummeringspost i desember har ikke gått meg hus forbi og siden mitt første år som detaljorientert og lesende treningsblogger straks er over - følger jeg på, frydefullt - for oppsummeringer og lister er alltid like moro.


Punktvis og tilfeldig.
  • Totalt og cirka fra bloggstart i mai har jeg lest 81 bøker + 3 lydbøker. Jeg sier cirka da Stieg Larsson og Meyers ble lest før Mai engang men ble ført på da de var lett å huske.
  • Nytt av året er en lidenskapelig hang til serier - både når det gjelder fantasy og krim. Jeg har hatt (og har) stor glede og moro av diverse vampyrserier - kronologisk og rekkevis også på krimfronten.
  • Nytt nå på tampen av året er også lydbøkene. Fremdeles skeptisk og jeg sliter med logistikken - hvor, når og hvordan men will overcome.
  • Nyhet 3 og nesten som forsett å regne: - å lese bøker alle andre leser. Tidligere har jeg hoppet tilfeldig fra bok til bok, zappet igjennom både verdenslitt og kiosken - like vilkårlig som på en fjernkontroll. Hamsun eller Harlequin - no problem. Nytt eksperiment, ny kurs: - bestselgere, kritikerroste, bloggfavoritter og anbefalinger - jeg svømmer med delfiner, leser i ring og liker det. (eller subber med sauene som noen i min nærhet ynder å kalle det).
  • BookCrossing.
5 Forfattere.
  1. Krim: Camilla Lâckberg en liten skuffelse. Mo Hayder en opptur.
  2. Kelley Armstrong et fantasy-crush. Charlaine Harris en besettelse.
  3. Knausgård i blodet - eller Karl&Co - forkortet til KarlO - som ynder å kalle han - sånn helt for meg selv - (nettopp ferdig med MK2)
  4. Suzanne Collins for tidenes reality.
  5. - og til slutt - Haruki Murakami - en utfordring, beyond og uforståelig.
Verker.
  • Shantaram - fordi den var fabelaktig, lang og svulstig.
  • True Blood - fordi jeg aldri blir lei
  • Min Kamp - fordi jeg blir så frustrert.
  • Bitten - fordi jeg vil løpe i skogen.
  • Døren - fordi den ikke slipper taket.
  • Creme Fraiche - fordi tiden går bakover.
  • Water for Elephants - fordi jeg elsket historien.



Dette er hele lista - fra og med bloggstart - mai 2009.
Jeg ble faktisk litt overrasket av at det var så mange av bøkene jeg ikke har skrevet om, forglemmelser og dårlig tid, ikke fordi de ikke var verd å nevne.

Noen av bøkene har BookCrossing linker.

Desember
Min Kamp 2 - Karl Ove Knausgård
Huck Finn - Mark Twain (audio)
Døren - Magda Szabô
Kuren - Mo Hayder (audio)
Mr.Darcy, Vampyre - Amanda Grange
Definately Dead - Charlaine Harris (SVM 6)
Dead as a Doornail - Charlaine Harris (SVM 5)
Dead to the World - Charlaine Harris (SVM 4)
Club Dead - Charlaine Harris (SVM 3)
Living Dead in Dallas - Charlaine Harris (SVM 2)
Dead until Dark - Charlaine Harris (Southern Vampire Mysteries 1)


November
Battle Royale - Koushun Takami
Blood Promise - Richelle Mead (Vampire Academy 4)
Min Kamp 1 - Karl Ove Knausgård
Shadow Kiss - Richelle Mead (Vampire Academy 3)
Frostbite - Richelle Mead (Vampire Academy 2)

De Beste Blant Oss - Helene Uri
Stolen - Kelley Armstrong (Otherworld 2)
Bitten - Kelley Armstrong (Otherworld 1)

Full Speed - Janet Evanovich/Charlotte Hughes
Hekta - Lise Askvik

Oktober
Den Elskelige Giftblandersken - Arto Paasilinna
Vampire Academy - Richelle Mead
Catching Fire - Suzanne Collins (The Hunger Games 2)
Kafka på Stranden - Haruki Murakami
Water for Elephants - Sara Gruen
The Red Queen - Margaret Drabble
The Awakening - Kelley Armstrong (Darkest Powers 2)
The Summoning - Kelley Armstrong (Darkest Powers 1)


September
Shantaram - Gregory David Roberts
Full Tilt - Janet Evanovich/Charlotte Hughes (BookCrossing link)
The Guernsey Literary and Potato Peel Society - Mary Ann Shaffer/Annie Barrows
Full House - Janet Evanovich/Charlotte Hughes (BookCrossing link)
Bridget Jones - The Edge of Reason - Helen Fielding
Tatt av Kvinnen - Erlend Loe (BookCrossing link)
Crazy as Chocolate - Elizabeth Hyde

August
Pinnsvinets Eleganse - Muriel Barbery
Tokyo - Mo Hayder
The Host - Stephenie Meyer
Matilde - Denise Rudberg
Søsteren - Denise Rudberg

The Private Lives of Pippa Lee - Rebecca Miller
Bare Gjengangere - Judith Hermann
Mine Drømmers Land - Merice Briffa

Juli
Ved Chesil Beach - Ian McEwan (BookCrossing link)
Jenny S - Denise Rudberg
Creme Fraiche - Suzanne Brøgger
Ingen Må Vite - Aina Basso
Vente, Blinke - Gunnhild Øyehaug
Hus og Hjem - Helle Helle
Song for Eirabu - Slaget på Vigrid - Kristine Tofte
Havfruen - Camilla Lâckberg
Hardkokt Eventyrland og Verdens Ende - Haruki Murakami

Juni
Honningtunger - Helene Uri
The Hunger Games - Suzanne Collins
Tyskerungen - Camilla Lâckberg
Ulykkesfuglen - Camilla Lâckberg
Steinhuggeren - Camilla Läckberg

Kommoden - Rune Belsvik
Mr.Toppit - Charles Elton
En Plass i Solen - Liza Marklund
What I Talk about when I Talk about Running - Haruki Murakami
Den Røde Vargen - Liza Marklund

Januar/Mai
Paradiset - Liza Marklund
Mr Tourette og Jeg - Pelle Sandstrak
Gutta på Kur - Bjelke/Bjørnqvist
Predikanten - Camilla Lâckberg
Isprinsessen - Camilla Lâckberg

Studio Sex - Liza Marklund
Små Sitroner Gule - Kajsa Ingemarsson (BookCrossing)
Sprengeren - Liza Marklund
Ladies - Maria Lee
Sammen er vi mindre Aleine - Anna Gavalda
Livstid - Liza Marklund
Nobels Testamente - Liza Marklund

Breaking Dawn - Stephenie Meyers
Eclipse
New Moon
Twilight
Menn som Hater Kvinner - Stieg Larsson
Jenta som Lekte med Ilden
Luftslottet som sprengtes
So Long, Marianne - Kari Hesthamar (audio)

Godt Nyttår!

2 kommentarer:

  1. Utrolig flott oppsummering! Ser at Døren ikke helt slipper taket og at Vann til elefantene holder seg. Og så Shantaram da :-).

    SvarSlett
  2. Akk - ser nå at jeg helt glemte Song for Eirabu - absolutt en favoritt.

    Nå gleder jeg meg til å lese ditt 2009 :-)

    SvarSlett