søndag 26. januar 2014

LØPEÅRET 2013

Don't be fooled. Riktignok ser vi både spreke og ivrige ut, men dagens 12km tok nesten 2 timer. Det var glatt, spølete og vi, som team, har aldri vært hverken tyngre eller latere. Grunnen til at jeg blåholder i båndet? Unger på akebrett.



Løpeåret 2013?
Jeg har forsøkt å oppsummere i flere uker nå, men det har blitt vinter, og jeg har sklidd inn i en altoppslukende mørketidsdepp, der jeg hverken kommer meg ut av sjokoladeskåla eller døra. Plutselig kom snøen, plutselig begynte djevledyret å stikke av i skogen og plutselig ble all trim uoverkommelig.

All time low kom på  torsdag.
Impulsiv kveldsjogg på bedriftsmølla med halve kongerikets forråd av loff og m&ms innabords. Da jeg hadde ca 3km igjen av min blytunge tier, med fart satt ned til 9 etter et anfall av STING, eller HOLD,  for første gang i historien, trippet det inn ei dame jeg hadde sett før. Ifjor. Også da løp vi på nabomøller, jeg, durk og dreven - hun døden nær etter 10min. Det var et år siden. Ting går framover for andre. Hun nikket energisk og ugjenkjennende til vraket på nabomølla.
Rødt svettebånd rundt hestehalen. Tight neon - og mølla på 11.
Igjen:  MØLLA PÅ 11 - I EN TIME.
, og da jeg kastet et blikk over skuldra på vei ut døra, løp hun på 12, uanfektet.

Jeg, tyngre, tregere, latere, og mindre motivert enn noen gang.
Hun: Lynkarriere og mila under 50 på under et år.
Jeg:  drakk 3 kopper kakao og dusjet en time.


Tabellen fra 2013
I 2013 skulle jeg:
  1. Fullføre Oslo Maraton
  2. Fullføre Oslo Maraton mellom 4,5 og 5 timer.
  3. Gå like mange+ km som jeg løper. 
  4. Løpe minst ett halvmaraton før Oslo.
  5. UNNGÅ ALLE SKADER.


 Hvis du vil gjenoppleve sagaen om mine fem timer gjennom Oslo - trykk HER.


Ingen grunn til panikk altså. Det er bare i 2014 alt er skit.
Suksess på 3 av 5 punkter, og bare 1min unna 5t.
Jeg er heller ikke skadet, bare stiv, ubevegelig og giktisk.



Jeg løp 30km mer enn i 2012
, men 77km mindre enn i 2011.
Jeg gikk 1128km, mer enn...  ever.
Ikke en eneste gang prøvde jeg på meg Vibramsene.
Ikke en eneste meter løpt eller gått barfot.
, men jeg satte månedsrekord med 177km i august.
, fullførte tross alt et maraton
, og kom gjennom Sentrumsløpet med verdighet.

Storparten av vinteren var jeg syk.
Sommeren allergisk
, men høsten var fin
, høsten er alltid fin.

Jeg har også sluttet å være redd i skogen
, sikkert ikke så smart.





Også var det ambisjonslista for 2014.
Nå har jeg vært så idealistisk at jeg, som flere, andre har bestemt meg for å boikotte alle løp med lisens, noe som innbefatter både Sentrumsløpet og OsloMaraton, så med mindre jeg bestemmer meg for streikebryting iløpet av året, må jeg finner meg andre mål.

Tips om lisensfrie løp ønskes. Jeg har hørt rykter om Kongsvinger, Holmestrand og diverse skoger, men har egentig ikke peiling - og skjelver bare ved tanken på å fravike mine to rutinemessige årlige løpsopplevelser og reise til ukjente byer med fremmede løyper, der alle løper som sønnavinden og funksjonærene må vente på meg alone. Her trenges det en støttekontakt.


Derfor blir 
Målene for 2014
  1. Jeg skal ned i vekt og opp i muskler.
  2. Jeg skal løpe en eller flere av følgende distanser.
  3. 10km - under 54min
  4. 21km - under 2t
  5. 42km - under 5t.
  6. Jeg skal gå flere kilometer, være blid, energisk, motivert og sosial i oppoverbakker. Noe som vil si at jeg iår skal jeg snakke med folk og ikke gjemme meg bak skilt og lyktestolper.


Hmm, det skulle være de fire årstider, men jeg har allerede glemt hvordan vår ser ut og fokuserer kun på vinter, senvinter, barfrostvinter og snøvinter. Det fotografiske matrialet avslører uten tvil  traitorhundens favorittperson.
,  slik har året har sett ut.
På tur med hunden.


Jeg ønsker meg ei tredemølle
- med fancy computerhjerne - som skal stå på hytta.
Tenk for et 2014 det kunne blitt!
Så langt er det sprekeste jeg har gjort i 2014 og se repriser av 71'nord.

24 kommentarer:

  1. Du kan komme til Alta og springe løp, vi har flere, og da kan jeg være støttekontakten din. Det blir fint. Vi har gjesterom og hunder, og bor halvveis i en skog. Du kommer til å trives. Vi har også rødvin og sjokolade og loff hvis du vil ha sånt. Ellers er jeg glad for at du også har fått vinter, selv om det bare er litt vinter og ikke slik som her - vinter uten sol og med ubegripelig mange minusgrader.

    SvarSlett
    Svar
    1. Nei, jeg vil ikke ha loff, jeg skal jo bli en muskelbunt av en ei maratonfjær, ergo må jeg slutte med både loff og kokosboller.
      Takk for tilbudet om både støttekontakt og lisensfrie altaløp - jeg noterer i almanakken og sender over en slik raider for støttekontakter skulle det bli nødvendig. Finnes det sommerløp i Alta forresten - eller bare slike mørketidsgreier? Før jeg legger meg nå skal jeg lese den bloggposten din med skinnlua, satser på at det gjør meg både varmere og lysere til sinns - MEN, hvorfor løper ikke du alle disse Altaløpene forresten?

      Slett
    2. Gleder meg til raider, og jeg springer ikke disse altaløpene for jeg liker best å GÅ! Har jeg funnet ut nå. Løping er ikke for meg. Til nøds sykling eller ski - men artigst og finest er å gå, litt sakte og bedagelig. God natt :-)

      Slett
    3. God Morgen!
      - løping ikke noe for deg - ???
      , når skjedde dettte, du er (var) jo i full trening?
      Jeg er selvfølgelig uenig, løping er for alle!
      , men gåing er fint også, sakte, med lydbok!
      (selv om det for tiden bare er krim å få tak i på biblioteket, hvor er alle nyinnspillingene?)

      Slett
  2. Altså, nå ble jeg litt annpusten her jeg sitter, tredemølle på HYTTEN, tror du er gal jeg jente, hvor hadde du tenkt at den skal stå da, på stua??? I dorommet klan det stå, men ikke i HYTTEN. BASTA

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, på stua, ved vinduet, så jeg kan se ut og lufte. Det blir vel fint, sikkert på at din bedre halvdel synes det er en glimrende plan
      , og (host host), betaler halvparten.

      Slett
  3. Yay til tredemølle på hytta!!! Vi har asosialisert huset og omgjort gjesterommet til treningsrom - med ellipsemaskin, spinningsykkel, romaskin og vekter. Optimismen har inntatt vestlandet, og det nærmeste målet er Koss-lår til vi reiser til Whister førstkommende lørdag for 3 (TRE!) uker på snowboard. Ei uke før jul, da ikke engang fiskebollemuskler var å anspore i verken ben og arme.. så ble julepresangtankegangen omgjort. From all of us to all of us - treningsrom og ellipse istedenfor julemarsipan kamuflert som "gave fra nissen"... Du har hatt et fantastisk 2013 treningsår!! Sammenliknet med mitt så er måloppnåelsen way beyond and then some. Jeg har ikke engang konkludert med alt jeg ikke orket, gadd eller unngikk å prioritere ifjor.. Men i år - I ÅR - er det nytt år, i det minste. Optimismen rår, og jeg aner et aldri så lite snev av at jeg engang - rett etter sommerferien - hadde noe som minnet om lårmuskler. Noe beveger seg igjen, under der, godt kamuflert - men dog! Ellipsemaskinen blir brukt 5-6 dager i uka, motivasjonen er på topp, belønningen i sikte, og så får man da håpe at det ikke blir som etter sykkelturen i sommer - at piffen går ut med returflyet og puddingformen igjen inntar skroget...

    SvarSlett
    Svar
    1. Ay, for en pangstart du har fått på året, og for en motivasjon og optimisme. Hadde jeg vært mer av et solskinnsbarn hadde det sikkert smittet av.
      , til tross for uforståelige valg av aktiviteter
      , snowboard, ellipse og sykling??
      Passer egentlig bra så jeg slipper direkte sammenlikning. Jeg er svak i psyken denne januaren og er fæl til å sammenlikne meg med alle de som er flinkere - eg alle.
      Vær forsiktig på snowboardferie. Det er ekstremidrett.

      Du har rett, det må bii tredemølle på hytta, må bare spare først, eller finne noen som har en til vil bli kvitt - gratis!

      Slett
    2. Ja, det var de besøkene over. Ikke kommer jeg og bor på ei hytte som lukter svette. Ja, da for vi bare avetere da, selger ei halv hytte, brukt som treningslokale, mon tro om noen vil kjøpe :)

      Slett
    3. Du har vel hørt om lufting?
      , og dessuten er det bare dårlig inneklimasvette som lukter. Løpesvette lukter blomstereng.

      Slett
  4. Lykke til i det nye løpeåret ;-) Boikott er bra - der finnes garantert andre løpe som vi kan delta på uten å betale lisens!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det Silja!
      Jeg satser på at dere som har oversikt holder oss andre oppdaterte med lisensfrie løp. Jeg har sett flere forslag florere med aner ingenting konkret. Likte forøvrig forslaget jeg leste (hos frode) om egen motstandsgruppe i Sentrumsløpet. Det hadde vært flott!

      Slett
  5. Ingalill, du er jo rå. Tror du må sjekke den lista over måloppnåelse igjen, for det var virkelig ikke mye som manglet der. (1000km ekstra gåing må vel telle mer enn 21 km løping?)

    Begynn i det små (som hun der på tredemøllen ved siden av), og pjoff, så er du der, ikke sant?

    SvarSlett
    Svar
    1. Når du sier det på den måten -))
      , det er sant at 1000km ekstra gåing sannsynligvis, eller selvfølgelig-vis er verd mer enn et skarve halvmaraton, men verdie er uansett lavere. Alle kan jo gå - og alle går fortere enn meg. Igår på hundetur var det ei gammeldame med staver som gikk forbi. Og det er IKKE BARE skoene.
      Jeg har gått før og altså
      , bare ikke så langt og uten å telle -)

      Ang. hu på mølla.
      Det er og blir sjokkerende hvor kjapt andre makter å komme i form.

      Slett
  6. Haha, livet er så blodig urettferdig! Føler med deg!

    Melder meg som støttekontakt, det vet du da. Men JEG trenger støttekontakt for å ikke legge hele løpinga på hylla. Skal den blinde hjelpe den halte, eller omvendt?

    SvarSlett
    Svar
    1. PS. Fine hundebilder! Flere slike!

      Slett
    2. Er det støttekontaktenes svar på - see no evil, hear no evil - ? Gjør det klar, 2014 er året jeg kommer til å drukne dere i hundebilder
      - enda flere enn i 2013?
      Hvilken distanse skal du løpe på Holmestrand? Det så ikke ut som om de hadde noe 'vanlig' 10km - og halv først på april er ALT for tidlig for meg. Hva er det som har skjedd med oss? Er det hundene?
      Det mer jeg tenker på det -
      det mer MÅ jeg ha mølle.

      Slett
  7. Du er morsom:-D Og langt over gjennomsnittet sprek. HUn bærta på den andre mølla har garantert ikke løpt maraton! Safe'r med 10 K på mølla lissom. Pingle!
    Du, Astrid og jeg burde forrsten slå et slag for Canicross i Norge. Ikke hørt om det? Søk på feks. YouTube. Ser knall ut, særlig med trekkvillig hund.
    Bli med til Holmestrand!

    SvarSlett
    Svar
    1. Der sa du det, Pingle, du har garantert rett
      , selvbedraget lenge leve -).

      Jeg har nå googlet canicross, det er vel det samme som barmarkstrening/løp? Det ser spennende ut, og jeg har jo endelig fått bestilt meg trekksele. Gjenstår da bare å lære han å trekke for trekkingens skyld. Virker derimot litt høyterskel for slike som meg som sikkert ikke kommer seg til Holmestrand engang.
      Skal du løpe halv? hel?
      , var det her hemmelige hårete mål skulle gjennomføres?

      Slett
    2. Snøreløping, heter det på norsk. Dessverre ikke så utbredt her som i andre land (går et løp i Gøteborg i mai hvis dere er interessert!), MEN visstnok arrangeres det alltid en snøreløpingsklasse når Norsk Trekkhundforening eller hva de kaller seg arrangerer barmarkstrekkløp eller hva det heter (barmarkskjøring?). Det er bare å melde seg inn i NTF sammen med alle huskyfolka og betale lisens ;)

      Er det ikke vanlig 10 K i Holmestrand?!?

      Slett
    3. (ok, det er barnslig men jeg fikk fniseanfall til NTF og trkkehundlisensen, det var bare det som manglet lizm. Nei til NIF, men ja til NTF -)

      Det så ut som tiern startet klokka 14 sammen med de som skulle gå 5km. Det het også mosjonsklasse?

      Slett
    4. He-he!

      Mosjonsklasse, nei gud forby om vi skulle plassere oss selv der!

      (Er vel bare å løpe fra de som går, det klarer vi vel i det minste?)

      Slett
  8. Nordmarka halvmaraton er også lisensfritt

    SvarSlett
    Svar
    1. Supert!
      Jeg trodde at Nordmarka Skogsmaraton og Nordmarka halvmaraton var det samme og ble skuffet da jeg så at det stod lisens på førstenevntes nettside. Men er jo nå at det er to forskjellige løp. Takk for tips!

      Slett