søndag 2. januar 2011

LESEÅRET 2010


Nyttårsforsetter, leselister, løpsplaner.
Året som gikk. Året som kommer.

Jeg ser det overalt og vil selvfølgelig også være med.
Men så er det sånn at jeg greide svært få av målene jeg satte meg ifjor. Både de som ble skrevet opp og de som kun sirkulerte i hodet.
På lesefronten skulle jeg blant annet:
  • Lese 20 bøker fra 1001-lista. Jeg kom til 13.
  • Lese hele Alice Hoffman. Jeg kom til 5.
  • Lese hele Women of the Otherworld. Kom til 6.
  • Lese bøker som ALLE ANDRE leste. Check! Dette punktet ble en megasuksess da jeg stort sett har lest bestselgere, krim og ungdomsbøker i år.
  • Lese lydbøker. SUKSESS. Jeg er nå avhengig og kan ikke leve uten.

2010 leseåret i tall.
Totalt lest 134, hvorav 54 var lydbøker.
55 menn. 79 kvinner.
Hovedvekt på norske & amerikanske bøker fra 2000s.
Kun 41 av bøkene er lest/hørt på engelsk.
Kun 3 ble avbrutt.

Overraskende?
At det nesten er likt imellom kjønnene. Hadde noen spurt på forhånd ville jeg gjettet på færre menn. Norden er sterkt representert, spesielt Sverige. Litt paff over at så mange av bøkene er fra etter 2000 og at de fleste er norske. Tror noe av årsaken til dette er lydbøkene. Jeg velger stort sett lydbøker av norske forfattere - eller oversatte bøker fra språk jeg ikke kan - fordi biblioteket har nesten ingen lydbøker på andre språk enn norsk. Man kan bestille - men det er ikke alltid jeg orker. Lettest å velge nordmenn på norsk.

De fleste av disse 134 bøkene har jeg likt.
De jeg ikke likte så godt får du lete deg fram til selv.
Blant de beste oppdagelsene er Katarina Mazetti og Chelsea Cain.
Jeg gleder meg vilt til fortsettelsen av hjertebøkene.
Islandsk krim, kanadiske varulver, Namsos og psykiatri i Sverige er andre høydepunkt.



I 2011 SKAL JEG:

Gjøre ferdig alle prosjekter og lister jeg ikke ble ferdig med i 2010.
Otherworld, Hoffman og 1001-lista - høyner til 25 totalt på 2 år.

Nytt!:
  1. Lese minst 10 bøker av Nobelprisvinnere. Liste kommer.
  2. Utvide horisonten og lese bøker fra fjerne og fremmede land, slik at landsoversikten i høyremargen øker med minst 5. (nå 23)
  3. Finne minst 1 leseutfordring i bloggriket jeg kan henge meg på.
  4. Oppsøke minst 1. kulturelt/litterært arrangement pr.mnd. Startet bra med polsk mesterpianist igår.
  5. Lese ei bok av Ari Behn (stønn)
  6. Lese ferdig Thomas Hardy - Under the Greenwood Tree.
  7. Ta en endelig beslutning om Kindle - versjon 3,4 eller 5?
  8. Som ifjor og året før - SKAL alle bøkene omtales. Litt stress da jeg har vært lat og allerede har et langt backlag for 2010 - men dette var jo hele poenget når jeg startet bloggen og kan ikke fravikes. Dealbreaker, - men jeg understreker at det er nok med et bilde av forsida og en bastant påstand - denne likte jeg ikke - ferdig.
Fortsette min vilkårlige og LYSTBETONTE lesereise. Det viser seg jo år etter år at uansett hvor mange lister, prosjekter jeg crafter er det stort sett tilfeldigheter som rår når jeg plukker bøker. Hva ligger på loppisbordet? mer bookcrossing, hva er på salg?, leste jeg ikke noe positivt om denne?, ahh for ei fin forside (fabio style). osv osv.



Komplett leseliste for 2010
Minus de 3 jeg avbrøt og de jeg ikke er ferdig med.
eg har jeg nå brukt over et år på Thomas Hardy
- den eneste unnskyldningen er at den ligger i ei veske jeg aldri bruker.


Linkene tar deg til omtalene.
Månedsfavoritter er uthevet.
--------------------------------------

JANUAR

Marrying Mozart - Stephanie Cowell
Den Rettferdige - Helene Uri
Min Kamp 3 - Karl Ove Knausgård
Birdman - Mo Hayder
Dead and Gone - Charlaine Harris (SVM 9)
From Dead to Worse - Charlaine Harris (SVM 8)
All Together Dead - Charlaine Harris (SVM 7)

 

LYDBØKER:
Meg Eier Ingen - Åsa Linderborg
Gösta Berlings Saga - Selma Lagerlöf
Hjulskift - Vigdis Hjorth
On Beauty - Zadie Smith
Drageløperen - Khaled Hosseini

FEBRUAR
99 - Astrid Prag Vargas
Property Of - Alice Hoffman
Ned til Hundene - Helle Helle
Little Bee - Chris Cleave
Angel Landing - Alice Hoffman
Blackbird House - Alice Hoffman
Ritual - Mo Hayder
 

LYDBØKER:
La meg Synge deg Stille Sanger - Linda Olsson
The Historian - Elizabeth Kostova
Historien om Pi - Yann Martel
Vidunderbarn - Roy Jacobsen
Ingenting å Angre på - Trude Marstein
 


MARS
Kranes Konditori - Cora Sandel

Kvinnen i Buret - Jussi Adler-Olsen
Ett Minutts Stillhet - Siegfried Lenz
The Lost Symbol - Dan Brown
Tredje Person Entall - Vigdis Hjorth
Never Let Me Go - Kazuo Ishiguro
Granateplene - Sue Monk Kidd & Ann Kidd Taylor

 

APRIL
Sex, Død og Ekteskap - Jon Øystein Flink
Rubyfruit Jungle - Rita Mae Brown
Hva er det med Mor - Vigdis Hjorth
Man, Woman and Child - Erich Segal
Hestenes Klan - Live Bonnevie
The Millstone - Margaret Drabble
Utrenskning - Sofi Oksanen
Fasandreperne - Jussi Adler-Olsen
Beyond the Horizon - Amma Darko
The River King - Alice Hoffman
 

LYDBØKER:
Harens År - Arto Paasilinna
Kunzelmann & Kunzelmann - Carl-Johan Vallgren

 

MAI
Barnepiken - Kathryn Stockett
Min Kamp 4 - Karl Ove Knausgård
Housemaid - Amma Darko
Industrial Magic - Kelley Armstrong (Otherworld 4)
Dime Store Magic - Kelley Armstrong (Otherworld 3)

Kjøpt og Underbetalt - Barbara Ehrenreich
Hvite Hester - Alice Hoffman
Lucy Sullivan is Getting Married - Marian Keyes
Å Telle Duer - Marie-Sabine Roger
The Reckoning - Kelley Armstrong (Darkest Powers 3)
 

LYDBØKER:
Høytleseren - Bernhard Schlink
Skumringstimen - Johan Theorin
Kongen av Europa - Jan Kjærstad
 

JUNI
Drama med Hilde - Vigdis Hjorth
Thereses Tilstand - Hanne-Vibeke Holst
Slash - Slash with Anthony Bozza
Naiv. Super - Erlend Loe
Ynde - Kristin Marie Berstad
Fordeler og Ulemper ved å Være til - Vigdis Hjorth


 LYDBØKER:
Hjerterått - Chelsea Cain
Hjerterdame - Chelsea Cain
Ondskapens Hjerte - Chelsea Cain

Hestekrefter - Lars Mytting
Fyrvokteren - Camilla Läckberg
The Curious Incident of the Dog in the Night-time - Mark Haddon
Nattefokk - Johan Theorin


JULI
Dead in the Family - Charlaine Harris (SVM 10)
Det Virkelige Livet - Hanne-Vibeke Holst
Song of Solomon - Toni Morrison
The Glass Castle - Jeanette Walls
 

LYDBØKER:
Tapte Døtre - Xinran
Kollektivt Selvmord - Arto Paasilinna
Hersketeknikk - Hilde Sandvik/Jon Risdal
Frøken Smillas Fornemmelse for Snø - Peter Høeg
Operasjon Isbjørn - Eirik Wekre

AUGUST
En Kassadames Betroelser - Anna Sam
Svenhammeds Journaler - Zulmir Becevic
Fahrenheit 451 - Ray Bradbury
Morgen i Jenin - Susan Abulhawa
Mor Betaler - Vigdis Hjorth
Someone to Run with - David Grossman
En Lykkelig Kvinne - Hanne-Vibeke Holst
 

LYDBØKER:
Havets Katedral - Idlefonso Falcones
Du er ikke Sann - Halvdan W.Freihow
Tordengudens Sønn - Arto Paasilinna
After Dark - Haruki Murakami
Fedre og Sønner - Ivan S. Turgenjev


 

SEPTEMBER
For God til å Være Sann - Marian Keyes
Spirit Bound - Richelle Mead (Vampire Academy 5)
Mockingjay - Suzanne Collins (The Hunger Games 3)
Min Kamp 5 - Karl Ove Knausgård
Skin - Mo Hayder
 

LYDBØKER:
Innsirkling - Carl Frode Tiller
Elskede Sputnik - Haruki Murakami
Vi, De Druknede - Carsten Jensen


 

OKTOBER
Haunted - Kelley Armstrong (Otherworld 5)
Full Bloom - Janet Evanovich/Charlotte Hughes
Full Blast - Janet Evanovich/Charlotte Hughes
Jeg, Han og Hun - Tess Stimson
 

LYDBØKER:
Snakk til Meg - Vigdis Hjorth
Gravstille - Arnaldur Indriðason
Myren - Arnaldur Indriðason

Kvinnen som Kledte seg Naken for sin Elskede - Jan Wiese
Lærer'n - Frank McCourt
Blodleie - Johan Theorin


 

NOVEMBER 
Juliet, Naked - Nick Hornby
Get Used to It - Linde Hagerup
Broken - Kelley Armstrong (Otherworld 6)
Orkanger - Johan Mjønes
Gone - Mo Hayder
Gutten i Graven ved Siden av - Katarina Mazetti
Fittekvote - Axel Hellstenius/Morten Skårdal
 

18 kommentarer:

  1. Flott oppsummering og 134 bøker lest og hørt blir jeg fryktelig imponert av! Og tenkt at du også har blogget om dem. Men jeg er enig med deg, det må være mulig med et bilde og en setning. Jeg skal gjøre noe lignende nå og da gjelder det Vågen...huffamæ

    SvarSlett
  2. Tenk at jeg glemte å si godt nyttår til deg! Men det er jo ikke for sent:
    GODT NYTT ÅR!!!!

    SvarSlett
  3. Det er godt å høre at det er lov å skrive innlegg med et bilde og en setning. Jeg har nemlig samme regel som deg, alle bøker skal anmeldes på bloggen. Men det er nå ca tre uker siden jeg leste Glassrommet. Den ble helt glemt innimellom masse jobbing og sykdom. Og nå vet jeg ikke helt hva jeg kan skrive om den. Den var god, det kan jeg i det minste skrive. Men om jeg har så mye mer å komme med vet jeg ikke...

    134 bøker er imponerende. Jeg hadde som mål å lese 100, men stoppet desverre på 92. Men men, jeg setter det samme målet i år, så får jeg se om jeg kan klare det i 2011 =)

    Jeg har forresten ikke telt, men jeg tror jeg leser ganske mange flere menn enn kvinner. Ser det var motsatt for deg (selv om forskjellen ikke var enorm). Jeg aner ikke hvorfor jeg leser færre kvinner.

    Godt nyttår og lykke til med alle målene for 2011!

    SvarSlett
  4. 134 bøker lest er kjempebra :) Ellers synes jeg det var en fin og oversiktlig liste over bøker du har lest. Er selv spent på den nyeste til Chelsea Cain når den kommer.

    SvarSlett
  5. Imponerende leselister..men hvor ble det av løpsåret 2011 :D

    SvarSlett
  6. Oh boy! Det nyttårsreferatet var så fint og så grundig at du kunne blitt en betalblogg hvis det fins og jeg skulle gladelig betalt.

    Fine forsetter, bra jobba med lesingen og tipptopp over hele fjøla. Nobel blir spennende, Thomas Hardy er en hard nøtt så jeg skjønte med en gang at vesken var en dårlig unnskyldning, men mye å glede seg til i 2011 jaffal! Klem til deg!

    SvarSlett
  7. Godt leseår 2011. Det er ei imponerande leseliste!Trur du må ha hatt ein god barndom med mange lesande rundt deg - og tilgong på nok av bøker. Bokomtalane dine er veldig gjennomarbeidde. Eg likar godt å lese om dei bøkene du har lese!

    SvarSlett
  8. Morsom lesning! Jeg har også som mål å lese Alice Hoffman. Jeg har lest fire til nå. Liker veldig godt. Vi får holde hverandre oppdatert. Godt nyttår!

    SvarSlett
  9. Marit: Løpsåret og planene for 2011 kommer nøye analysert iløpet av uka. Må finne ut hva som er realistisk gjennomførbart først :-)

    Labben: Det med kvinner kontra menn er interessant. At jeg ender opp på flest kvinner er i utgangspunktet helt tilfeldig. Jeg velger det jeg har lyst til å lese i øyeblikket.

    MEN: Jeg leste stort sett bøker av middelaldrende livstrøtte menn i ungdommen, type Bjørneboe, Miller, Hesse og russerne, på ett eller annet tidspunkt får man nok :-)
    (selv om mange av disse fremdeles troner som favorittbøker).
    - også tok jeg alle de obligatoriske vekttallene om kvinnelitteratur så det kan jo hende de virker i underbevisstheten. - When in doubt pick the woman - ??
    (++++ mange av seriene jeg har lest i år er skrevet av kvinner og det trekker nok opp totalen noe.)

    Ugla: Det var bøker på alle kanter og sommerferier på bygdebiblioteket, sånt setter merker :-)). (Elvis og Josefine).

    - og Chassi, jeg har ei sånn veske med Thomas Hardy i, trueblue, men nå, siden jeg ble tatt på fersken, skal jeg flytte den over til treningsbagen - for boka er tross alt god.

    SvarSlett
  10. Og så håper jeg du blir med på neste bok! :o)

    SvarSlett
  11. 134 bøker?! Jeg er utrolig imponert!

    Og så kjenner jeg at jeg blir litt skeptisk av punkt 5 på ambisjonslista di for 2011. Er du sikker? Er du virkelig helt, helt sikker?

    SvarSlett
  12. WOW :) Imponerende liste over bøker du har lest, både i antall og innhold! Ser at du liker Mazetti veldig godt, jeg leste Gutten i graven ved siden av og falt pladask. Planlegger å lese flere bøker av henne i år. Godt nytt år!

    SvarSlett
  13. Knirk: Følger med videre både på Hoffman og Nordisken. Må bare få kastet meg rundt å bestilt denne svenske vertshusboka. Usikker på om jeg takler svensken.

    Mbfjord: Jeg lurte noen sekunder på hva du mente med all denne tvilen, måtte gå tilbake for å se hva det nå var ambition5 var (hahahah).
    - og jeg er absolutt ikke sikker, skjelvende, tvilende og har ingen lyst - men nå er det på tide at jeg får et annet grunnlag til antipatien min enn kun person. (Kanskje jeg blir fan :-)) Er det ikke beundringsverdig?

    Beate: Godt Nyttår. Jeg er også vilt forelsket i Mazetti - etter kun å ha lest Grabben. Nå har jeg også lest Tarzan - finfin bok selv om den ikke kan sammenlignes med førtnevnte. Oppfølgeren ligger klar.

    SvarSlett
  14. Ser at du også likar Mazetti og Grabben i graven. Men har du lese framhaldet av den boka? Familjegraven. (Trur ikkje den er omsett til norsk.) Då får du verkeleg sjå korleis det går når ein bibliotekar gjev seg i lag med ein bonde!!

    SvarSlett
  15. Ugla: Bonder og biblotekarer er vel ditt ekspertisefelt?. Tenkte faktisk på deg da jeg leste Grabben :-)

    Familiegraven(på svensk) blir min neste lydbok må bare høre ferdig Innsirkling2 først - som forresten ANBEFALES.

    Gleder meg!

    SvarSlett
  16. GODT NYTT ÅR! Og takk for jolegåver :-) Så UTRULEG mange bøker du har lese og høyrt på eit år, det er verkeleg imponerande! Eg har høyrt ca 55 lydbøker (kor mange eg har lese tør eg ikkje avdekke :-/ ), og synest sjølv det var imponerande, men å verte slått så grundig av deg ser eg ikkje som eit nederlag, men meir som ein inspirasjon ;-)

    Oppsummeringa med alle bøkene, månad for månad, med peikar til omtale var superduper! Det er jo utan tvil mest moro og interessant å lese omtale av dei bøkene ein sjølv har lese, og no finn eg greitt fram til dei! Artig :-)

    SvarSlett
  17. Ingalill: Ei bok du sporenstreks må få tak i - Gaute Heivoll: Før jeg brenner ned (ser av lista di ut som du ikkje har lese denne).

    Er akkurat ferdig, og du og du, DET var ei god bok. Ei sånn bok som eg endte opp med å gå rundt med under armen i fleire dagar, for å kunne lese 1. ved frukostbordet 2. medan eg pussa tennene 3. i sofaen medan eg venta på å måtte reise ut på jobb 4. medan eg laga middag osb.

    Hadde vore veldig moro å lese ein omtale frå deg om denne, difor: Anbefale, anbefale!

    (I parantes vil eg også nemne Daisy sisters av Henning Mankell, lydbok. Engasjerande på ein slik måte at eg må kome med arge utrop mot fleire av personane i soga medan eg sit og høyrer. Spennande frå fyrste CD, og ingen daudpunkt (mest ingen) i løpet av 22 høyretimar.)

    Altså har bok-året mitt starta usedvanleg bra, og eg er bekymra for kva som skal kome etter dette, det er dømd til å verte ein hard nedtur. Menmen, det er det verdt.

    Ha ein fin bokdag (for det vert vel mindre springing når snøen lavar ned?? Her var det i allefall tungt å gå 10min-turen med hunden før jobb i dag...)

    SvarSlett
  18. Heisann, (takk for sist
    - og gratulerer).
    Ser ut til at du får et spennende 2011 - med kanskje enda mer tid til lydbøker. 55 i året er jo et respektabelt tall. 1 mer enn meg til og med (tsk). (du må kjøre mye bil :-)

    Gaute Heivoll hører jeg mange snakke varmt om, men etter jeg leste dette saltklype innlegget:

    http://roarsorensen.litteraturbloggen.com/2010/11/15/so-you-think-you-can-write/

    - mistet jeg lysten, ihvertfall til å emergencybestille den på biblioteket, men jeg kommer nok til å lese den - om en stund, når den kommer i paperback, eller jeg ombestemmer meg, for:
    Tross alt har jeg bare hørt gode rapporter fra begeistrede lesere som nok er mer til å stole på enn overnevnte bloggforfatter. Artig er det nå likevel.

    Mankell skriver opp på leselista, tror jeg kun har lest ei bok av han før, for leeeenge siden, så lenge at det egentlig ikke teller.

    Springing er konstant, uansett vær, man har da stilongs og/eller tredemøller, og for å fortsette leseåret i samme gode stil kan du jo hive deg over Innsirkling 1 og 2.

    Godt Nyttår.

    SvarSlett