fredag 24. mars 2017

HVOR MANGE BØKER I 2017?


Helgardering! Ved å ikke poste våryre, snøløse solbilder tar jeg rotta på mars den lunefulle.  Snø og kuldegrader gjør seg uansett bedre på bilder enn søle og plastikksøppel.


Mormor hadde rett:
Når kvinner over en viss alder brekker lårhalsen er det bare å sette inn et passende beløp på begravelseskontoen og sende etter mannen med ljåen. Går lårhalsen, går vettet. Jeg oppdaterer nå dette til å også gjelde ribbein og pupper. Etter jeg den early mars snublet i Satans isklump og pulveriserte melkekjertlene har pila pekt rakt nedover.
Ingen løping, ingen skriving.
Road paved.  - no technological breakdown -

Først lårhalsen pupp, så pest. Gammelerik on a roll.
2 uker liggende. Lårhalsforbannelsen.
Nedsyltet i slim og svenskekrim - og daytime teevee.

Helt til igår, da jeg tok meg i å kjefte på hunden fordi han ikke kom, tidsnok til at vi, woman and dog, rakk Lucifer, DOKTOR PHIL. Der gikk tydligvis rockbottomgrensa. Nakkegrep. Intervention divine. Jeg fant fram joggeskoene og løp rett til biblioteket.
Der, etter at jeg nok engang kjeftet på dem for å fjernet nyhetshylla til fordel for film/serier, fikk beskjed om at - nyhetshylla aldri ble  brukt, de hadde det alt for travelt med digitalmerking, de hadde ikke fått nye bøker i 2017 og det er andres feil -  it's official, jeg har blitt så gammel at folk tro jeg er dum. Ingen nye bøker i 2017?, shame on you, Eidsvoll bibliotek.


Tsjikka, tsjikka..
Det er kun 1mnd til Sentrumsløpet, kun 3 til lystlesinga går over til ren tvang.
På tide å avsløre årets mål, tellerier og engang for alle innrømme at jeg ikke kommer til å snakke om fjorårsstatistikken - den ligger her og burde ikke overraske noen.
Ingen store overraskelser på 2017tabellen heller. Foruroligende forutsigelig.

Hvis du fremdeles ikke har angrepet krysslista over alle bøkene jeg leste ifjor - HER

NB! Til tross for innledningsbabbel er dette en ren tellepost.


 Tendenser
Målet for 2017 er 130 bøker.


Lest 2017
Komplett liste, papir + lyd + kindle
 Omtaler føres på fortløpende.
  1. Vecka 36  -  Sofie Sarenbrant  (Brantevik 1) (lyd)
  2. I Ställe for Dig  -  Sofie Sarenbrant  (Brantevik 2) (lyd)
  3. Hillbilly Elegy  -  A Memoir of a Family and Culture in Crisis  -  J.D.Vance  (lyd) 
  4. Case Histories  -  Kate Aktinson  (Brody 1) (lyd) 
  5. Bekymringsmelding for Hanne Tidemann  -  Jon Krog Pedersen (kindle) 
  6. Flaggtale  -  Dan Aleksander Andersen  (dikt) (eBokBib) 
  7. Når Gjøken Galer  -  Robert Galbraith  (Strike 1) (lyd) 
  8. Nordnorsk Julesalme  -  Hilde Haaheim  (eBokBib) 
  9. Silkeormen  -  Robert Galbraith  (Strike 2) (lyd) 
  10. Career of Evil  -  Robert Galbraith  (Strike 3) (lyd)
  11. Mother, Can You Not  -  Kate Siegel  (lyd) 
  12. Historien om O  -  Pauline Rèage 
  13. Girl in a Band  -  Kim Gordon  (lyd)
  14. Bøddel  -  Mathias Fliegenring 1685-1729  -  Torgrim Sørnes  (eBokBib) 
  15. James Franco Spytter Når Han Snakker  -  Erik Eikehaug  (eBokBib) 
  16. Harpiks  -  Ane Riel  (kindle) 
  17. Tredje Person Entall  -  Vigdis Hjorth  (gjenlesing) 
  18. The Running Man  -  Richard Bachman (aka Stephen King) (lyd) 
  19. (Geim)  -  Anders de la Motte  (HP 1) (lyd) 
  20. We Could Be Beautiful  -  Swan Huntley  (lyd) 
  21. Love Warrior - En Kjærlighetskrigers Bekjennelser - Glenn Doyle Melton
  22. Nutshell  -  Ian McEwan  (lyd) 
  23. Running Man  -  Charlie Engle  (lyd) 
  24. Går, Gikk, har Gått  -  Jenny Erpenbeck  (kindle) 
  25. Någon Sorts Frid  -  Camilla Grebe/Åsa Träff  (SiriB 1) (lyd)
  26. Born a Crime  -  Stories from a South African Childhood  -  Trevor Noah  (lyd) 
  27. Den Grenseløse  -  Jussi Adler-Olsen  (AvdQ 6) (kindle) 
  28. Bittrare än Döden  -  Camilla Grebe/Åsa Träff  (SiriB 2) (lyd)
  29. Innan Du Dog  -  Camilla Grebe/Åsa Träff  (SiriB 3) (lyd) 
  30. Selfies  -  Jussi Adler-Olsen  (AvdQ 7) (kindle) 
  31. Mannen Utan Hjärta  -  Camilla Grebe/Åsa Träff  (SiriB 4) (lyd)
  32. Winter i Verdens Rikeste Land  -  Janne S.Drangsholt  (IngridW 2)
  33. Eld og Djupa Vatten  -  Camilla Grebe/Åsa Träff  (SiriB 5) (lyd)
  34. Wishful Drinking  -  Carrie Fisher  (lyd)
  35. Where'd You Go, Bernadette?  -  Maria Semple  (kindle) 
  36. The Haunting of Hill House  -  Shirley Jackson  (lyd) 
  37. Den Mørke Porten  -  Lars Mæhle  (InaG 1) (eBokBib) 
  38. The Finkler Question  -  Howard Jacobson  (lyd) 
  39. The Green Road  -  Anne Enright  (lyd) 
  40. Dette Skjer Ikke  -  Ida Lórien Ringdal  (dikt) 
  41. A Friend from England  -  Anita Brookner 
  42. Den Ærlige Bedrageren  -  Tove Jansson 
  43. American Gods  -  Neil Gaiman  (lyd) 
  44. The Brass Verdict  -  Michael Connelly  (Haller 2) 
  45. Thomas Hardy  -  The Time-Torn Man  -  Claire Tomalin  (lyd) 
  46. Min Tid Kommer  -  Nina Vogt-Østli  (eBokBib) 
  47. Hide and Seek  -  M.J.Arlidge  (HG 6) (lyd)
  48. The Scarecrow  -  Michael Connelly  (McEvoy 2) 
  49. Kindred  -  Octavia.E.Butler  (lyd) 
  50. Den Drunknade  -  Therese Bohman  (lyd) 
  51. How to Murder your Life  -  Cat Marnell  (lyd) 
  52. Anorektisk  -  Ingeborg Senneset  (kindle) 
  53. The Bookshop  -  Penelope Fitzgerald  (lyd) 
  54. Swamplandia  -  Karen Russell  (lyd) 
  55. Mother's Milk  -  Edward St.Aubyn  (Melrose 4) 
  56. Captain Corelli's Mandolin  -  Louis de Bernières  (lyd)
  57. Leseren  -  En Samtale med Henning Hagerup  -  Alf van der Hagen  (eBokBib) 
  58. Av Jord  -  Kirsti Blom  (eBokBib) 
  59. For Øvrig Mener Jeg at Khartago Bør Ødelegges  -  Kyrre Andreassen  (lyd) 
  60. Dragonfly in Amber  -  Diana Gabaldon  (Outlander 2) (lyd) 
  61. Hvis Helvete Var av Is  -  Bernard Minier  (kindle) 
  62. Voyager  -  Diana Gabaldon  (Outlander 3) (lyd) 
  63. Alice  -  Judith Hermann  (noveller) 
  64. Drums of Autumn  -  Diana Gabaldon  (Outlander 4) (lyd) 
  65. En Moderne Familie  -  Helga Flatland 
  66. Alma Mater  -  Gunnar F.Klinge 
  67. Lincoln in the Bardo  -  George Saunders  (lyd) 
  68. White Teeth  -  Zadie Smith 
  69. Maestra  -  L.S.Hilton 
  70. The Fiery Cross  -  Diana Gabaldon  (Outlander 5) (lyd) 
  71. Domina  -  L.S.Hilton  (Maestra 2) 
  72. The Sport of Kings  -  C.E.Morgan  (lyd) 
  73. Exit West  -  Moshin Hamid  (lyd) 
  74. Swing Time  -  Zadie Smith  (lyd) 
  75. Fri Vilje  -  Helga Hjorth 
  76. Hennes Løgnaktige Ytre  -  Selma Lønning Aarø  (lyd) 
  77. You Can't Make This Up: Life Lessons  -  Kevin Hart  (lyd) 
  78. Belle Gunness  -  Massemordersken fra Selbu  -  Hans Melien 
  79. Likevel Lysner Det  -  Morten Øen 
  80. Elster, Andresen, Dahl  -  Per Schreiner  (eBokBib) 
  81. Henrettelse med Elefant  -  Per Schreiner  (eBokBib) 
  82. Störst av Alt  -  Malin Persson Giolito  (lyd) 
  83. Love Me Not  -  M.J.Arlidge  (HG 7) (lyd) 
  84. Den Underjordiske Jernbanen  -  Colson Whitehead  (eBokBib) 
  85. Verda er en Skandale  -  Agnes Ravatn  (essays) 
  86. Nesten Menneske  -  Biografien om Julius  -  Alfred Fidjestøl 
  87. A Breath of Snow and Ashes  -  Diana Gabaldon  (Outlander 6) (lyd) 
  88. Mannen som Sökte sin Skugga  -  David Lagercrantz  (Millennium 5) (lyd) 
  89. History of Wolves  -  Emily Fridlund  (lyd)
  90. Min Fars Fem Bad  -  Per Schreiner  (noveller) (eBokBib) 
  91. Made for Love  -  Alissa Nutting  (lyd) 
  92. Barsel  -  Kristin Storrusten  (dikt) 
  93. Bunnforhold  -  Anne B.Ragde 
  94. Lykkens Sønn  - Herbjørg Wassmo  (Dina 2) (lyd) (gjenlesing)
  95. Miniatyrlesingar  - Gunnhild Øyehaug  (essays) (eBokBib)
  96. Flanagan's Run  -  Tom McNab  (lyd) 
  97. Hunger  -  A Memoir of my Body  -  Roxane Gay  (lyd) 
  98. Livsløp  -  Andreas Hompland  
  99. Under the Net  -  Iris Murdoch  (lyd) 
  100. Senteret  -  Victoria Durnak 
  101. Vigdis, Del for Del  -  Kaja Schjerven Mollerin  (eBokBib) 
  102. Så Lenge Ingen Ser Oss  -  Anders Totland  (eBokBib) 
  103. Begynnelser  -  Carl Frode Tiller  (lyd) 
  104. En Sånn Jente  -  Monica Flatabø  (eBokBib) 
  105. En Redegjørelse for Reisestipendet 2010  -  Henrik Nor-Hansen  (eBokBib) 
  106. En Kort Evaluering av Psykososialt Stress  -  Henrik Nor-Hansen  (eBokBib)
  107. Det Jeg Leter etter Finnes Ikke Her  -  Mari Tveita Stagrim 
  108. Korte Meisterverk  -  Gaute M.Sortland 
  109. Tante Ulrikkes Vei  -  Zeshan Shakar  (eBokBib) 
  110. Vestlandet  -  Erlend O.Nødtvedt  (kindle) 
  111. Skada Gods  -  Tore Renberg  (Teksas 3) (lyd) 
  112. Jeg Nekter å Tenke  -  Lotta Elstad 
  113. Folk Jeg Husker  -  Joakim Kjørstad
  114. Pond  -  Claire-Louise Bennett  (kindle)
  115. Sweet Child of Mine  -  How I Lost My Son to Guns N'Roses  -  Deanna Adler 
  116. Norge om Våren  -  Morten Øen 
  117. Reservisten  -  Bjørn Olaf Johanessen  (eBokBib) 
  118. A Tale of Two Cities  -  Charles Dickens  (lyd)
  119. I Hans Armar  -  Marit Tusvik
119 av 130 lest
26 av 119 omtalt/nevnt


 Slummin' it i hovedstaden. Dagen før pesten satte inn og jeg mistet både grep, evne og oversikt.


Nytt iår:
Iris Murdoch og Muriel Sparks. 2 forfattere som dukker opp på alle krysslister jeg er innom. Starter, tross tjuvstarten med Severed Head ifjor, forsiktig. 3 bøker pr.dame.

50 bøker som skal leses iår. (kun 46 left)

Ellers går jeg som alltid optimistisk ut både når det gjelder Booker og 1001. (Mislykkes hvert år). Som ifjor skal jeg også lese oldtidslitteratur (pre 2000), men dumper tallet fra 2016s 70 (leste 17) til 50. Dobler antallet ikke-romaner og nevner ikke omtalerater med et ord. (Evighetslange samleomtaler er under planlegging
, må bare komme igang med løpinga først)

Iår har jeg også gått tilbake til å gi stjerner på Goodreads.
Hvis du ikke gidder å vente på at jeg skal skrive omtaler
, synser jeg der, vilt og ubegrunnet.


Tabell 2017:
Ny vinnerbong!
  1. 7 av 10 Nobel /Booker vinnere/nominerte
  2. 2 av 10  Non Skandinavia/UK/US
  3. 18 av 30  Michael Connelly  (2012/2017 sammenlagt)
  4. 6 av 20 1001-Bøker lest.
  5. 28 av 20 Norske 2017-utgivelser.
  6. 6 av 12 Tvangslesingskafeoppmøter
  7. 19 av 10  Biografier
  8. 11 av 20 Essays/Noveller/Sakprosa/Dikt
  9. 18 av 50 Pre 2000 utgivelser
  10. 2 av 3 Iris Murdoch,  0 av 3 Muriel Sparks
  11. 11 av 51  Ingalill reads 2017
  12. 119 av 130 Totalt lest.

Dette har jeg lest.
--------------------
  • 31 e-bøker (10 kindle, 21 eBokBib), 31 papirbøker,  
  • 57 lydbøker  (45 storytel, 8 audible, 3 bib)
  • 69 kvinner. 50 menn
  • 30 fra biblioteket (inkl. 21 eBokBib, 3 lyd) 
  • , ellers:  kjøpt/loppis (7), lesereks (19), lånt/fått/gave (6) , BC (1)
  • I hylla pr. 31.12.2016 -  papir (8), kindle (1)
  • 61 på norsk. 47 på engelsk. 11 på svensk. 0 på dansk.
  • 47/119 norske bøker totalt
  • 0 nye land, i bloggtid,
  • 67 forfattere lest for første gang
  • 26 serieoppfølgere (førstebok teller ikke) 
  • , og, og - hele 5 lydbøker over 30t, (5 over 40t).


Susse sjefskatt og den beste boka så langt i 2017. Jenny Erpenbecks Gå, gikk, har gått.


3 mnd lest og ting akkurat som de pleier.
Overflod av lydbøker, svensk og kvinner.  Papirbøkene taper stadig terreng, som er irriterende utover de vanlige idealistiske grunnene. Huset flommer over av papirbøker. Hvorfor leser jeg dem ikke?  Av 37 bøker er kun 4 papir.

Good News! 37 er iflg. goodreads 8 foran skjema til 130.

2017 ser også ut til å bli året jeg bare leser seriekrim - fra Skandinavia.
Det kunne vært verre, må bare sørge for at skandiakrimmen er fra 90s og 1001bøkene fra fjerne strøk. Ambisjonene burde være enkle nok...
Jeg går for 110%

You? Hvordan går det med mål/tellinga der ute? Noen som har lest Sparks/Murdoch?
Andre bøker jeg absolutt burde lese? Spesielt interessert i oldtiden og norsk 2017
, siden mitt lokale bibliotek, tydligvis sluttet med nyutgivelser i 2016.

38 kommentarer:

  1. Hehehehe... latteren satt løst i dag, takket være en særdeles travel dag på jobb. TGIF sier bare jeg :) Håper du har det bedre, lest mye har du i alle fall. Ser du leser Lars Mæhle, den eneste av årets norske jeg har gitt en 6`er er hans ungdomsbok Jag är Superman, den anbefaler jeg deg å lese. Håper du tar en alvorsprat med biblioteket ditt, og med det ønsker jeg deg en riktig god helg!!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for å gni det inn, lårhalsgammel som jeg har blitt aner jeg ikke hva TGIF betyr. (Thank you girl, it's fine?). Eller noe YOLO greier? The Girl is Funny? Som du ser falt jeg av lasset allerede på LOL. Men takk likevel, det går bedre. Jeg ikke 4t tur på knattnabben idag (for liten til å bli kalt topp). De fleste timene gikk med til å komme seg ned. Og jeg har åpnet dataen = fremgang. Gi meg noen dager så makter jeg lese andre blogger også. Må bare stålsette meg først, ikke sikker på om psyken er klar for alle bøkene dere har lest.

      Takk for tips om Mæhle, første norskekrim jeg har lest siden Drum. Ikke så gira på ungdomsbøker, men revurderer villig pga sekseren din, skal ihvertfall lese ferdig denne krimserien. Tror det er 3 bøker totalt, der treern er 2017bok. Og believe me, jeg var skikkelig gammelkjerringsur på biblioteket. Det hjalp ingenting.

      Slett
    2. Tante Guri Innser Fantasiløsa..

      Slett
  2. 8 på svensk?? 8 lydbøker av samme forfatter med svensk oppleser da eller?

    Jeg kan ikke slå 36, er på beskjedne 18. Mars har vært en særdeles treg lesemåned med kun tre fullført. Satser på å fullføre en lydbok og to vanlige bøker til før april for å slå antall leste i januar i det minste. Februar slår jeg ikke med mindre jeg blir syk i morgen og forblir det ut måneden (men ikke så syk at jeg ikke orker å lese selvsagt..). Lite sannsynlig at det skjer, så jeg får heller være effektiv i helgene. Lydbok og maling er lørdagsplanen.

    Jeg har lyst til å lese Murdoch, så jeg håper du "nevner" henne på bloggen etter hvert. For øvrig tror jeg at jeg er ganske flink til å lese oldtidslitteratur etter din definisjon.

    Hurra for Erpenbeck, jeg er også fan.

    Lykke til med Dr. Phil-bokdetox!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, svensken er ganske riktig lydbøker, svensk serikrim, jeg har latt skylle over meg i sykesenga. Svenske lydbøker er nesten, vel nesten enda bedre enn engelske. Og svenske bøker må høres på svensk (fordi jeg ikke kan lese svensk), oversatt blir som å høre Pippi snakke norsk. Impossible. Det er her jeg er mest entusiastisk angående storytel. De er skikkelig dårlig på norsk, god på engelsk (men det er også mange andre), men, der har åpnet vide garasje porter mot det svenske markedet. Stor skam egentlig at jeg bare hører krim....

      18 er bra, nettopp pga all denne seriekrimmen min, ta den bort, og jeg når neppe 10. Murdoch og Sparks kommer, jeg lover ikke omtaler (klok av skade, host, host og hvor bliver den sorte greve av??), men nevning er overkommelig. Begge har uhorvelige mengder bøker på krysslistene, så her må jeg velge klokt.

      Ang. Erpenbeck. Jeg innbiller meg at du har lest noe annet enn Gikk. Stemmer det, og isåfall, hvilken? Jeg er sulten må mer. Tenker stadig på gikk, skadet av daytime teevee (project runway) vil jeg si at den er - so now, timeless og fashion forward.

      (Phil who?)

      Slett
    2. Jeg tenkte du måtte være gal som klarte å bli hektet på svenske lydbøker, men du har overbevist meg med eksempelet ditt. Pippi (og Emil) hadde virkelig ikke fungert på norsk. Og vi forstår jo svensk.. så hvorfor ikke? Spent på om det hadde funket å høre dansk også, eller om det hadde blitt altfor slitsomt siden de snakker så utydelig.

      Den Sorte Greve er for øvrig her: https://labbensblog.wordpress.com/2017/02/22/tom-reiss-the-black-count/

      Jeg var litt forsinket, men ikke 1,5 måneder.. har lært etter Paringslek fadesen ;)

      Jeg har lest Visitation. Også timeless.

      Slett
    3. Danske lydbøker er jeg mer tvilende til, men det kan jo hende det bare er å venne seg. Tv-programmer går bra, hvis de er tekstet, så en sesong Paradise Hotel for mange mange år siden, og anså meg selv som danskeekspert etterpå. Meget begrenset ordforråd, men ville greid meg på ferja -). Å lese danske bøker derimot er inget problem, selv om jeg faktisk synes en forfatter som Helle Helle nesten er bedre på norsk. (kudoz til Marstein). Blasfemi?

      Er Visitation oversatt montro? Kan like gjerne lese norsk som engelsk, hvis boka er på tysk.

      Innse nå hvorfor jeg ikke har fått meg meg greveposten din. Det er nybloggen, har ikke fått lagt den inn i rullen, gjøres asap.

      Slett
    4. Man er ikke forsinket før man snike boka inn i en annen kategori ;) Mitt greve-innlegg kommer også ((snart)).

      Slett
    5. Det er innafor så lenge innlegget er ute før neste kategori. (Don't tell)

      Slett
  3. Fatter ikke at du har greid å lese så mye allerede i år..
    Jeg må nok si at mars for meg blir tidenens minst leste måned- men det har sine grunner; flytting.
    Har bare lest 2, Vigdis og Hart- Hjorth og John, John Hjorth og Vigdis Hart er hardt, men true. Den hvite hjorten i Harts Ved elven. Kan det være en sammenheng? Og de er gode. Veier opp for mye.
    Har vi lest mye i år?
    Min liste sier 19, annet har jeg enda ikke telt, kun i månedsoppsummeringene.
    Ser frem til påske og noen lesedager. Nye bøker strømmer på, har så mye krim her-
    nye bøker, masse bra, tror jeg.
    Fikk Oneiron av finske Laura Lindstedt i dag, og leste første kapittel. Gleder meg til å lese den videre, men har rumenske Speilenes bok og Bøddel (hvis jeg finner den i flyttekaoset) i køen først. Ellers blir det lystlesing etter form og humør fremover.
    Har Erpenbeck fortsatt i min TBR-bunke.
    Pst.. Grebe og Treff, Bitrere enn døden- den har jeg lest. Var det den med all kvinnemishandlingen og krisesenter?
    Har lest et par av dem i alle fall..

    Håper du kommer deg nå av disse ekle skadene dine.God bedring.:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Godt å se at det ikke bare er jeg som har utfordringer på lesefronten. 2 har jeg ikke lest siden det mørke leseåret 2012, da jeg bare kom til 60 og knapt maktet mer en 3/mnd. Men som jeg sa over, fjern lydokkrimmen, og jeg ligger på 2-4/mnd. Ikke mer mystisk enn som så. Lystlesing fram til juni. Du skal se det dabber av etter det.

      Oneiron høres intriguing ut. Er svak for alt finsk. Krim? Erpenbeck bør prioriteres. Grebe/Treff bøkene jeg har lest er serie om psykolog Siri, tror du må ha lest noe annet for jeg husker ikke noe om kvinnemishandling. Vet de har skrevet flere, uten at jeg føler for å oppsøker resten av forfatterskapet.
      5 x Siri = mer enn nok.

      Helsa er på bedringens vei.
      Lykke til på Lilleby!

      Slett
    2. Joda, det er Bitrere enn døden jeg har lest. Fant blogginnlegget her: http://artemisiasverden.blogspot.no/2012/08/gripende-og-spennende-psykologkrim-fra.html#more

      Vold mot kvinner er tema. Så hvor var du i skogen da du hørte på boka? Eller har oversetteren tatt seg store kunsteriske friheter?
      Har også lest Før du døde, som jeg ser jeg ikke likte spesielt godt: http://artemisiasverden.blogspot.no/2014/04/fr-du-dde-av-camilla-grebe-og-asa-treff.html#more
      Derfor ble det vel ikke mer av de forfatterne, selv om jeg har en ulest bok av dem liggende, den første tror jeg.

      Oneiron er ikke krim, men en fabelaktig bok- om kvinner som møttes i limbus like etter døden. Har blitt nominert til Nordisk råds pris. Du må lese om den, tipper det kan være en bok for deg. Ble anmeldt i Klassekampen i dag uten at Janneken Øverland ble overbegeistret, hun om det, men ut fra det første kapitlet jeg leste så er det noe som fenger meg så langt i alle fall. Rart du ikke har hørt om den? Finsk som du er. Nesten.

      Jeg fikk også med meg flere bøker da jeg lyttet til lydbøker. Det orker jeg ikke for tiden, nesten ikke hørt noe på lyd på et år. "Holder fortsatt på" med Syttitallet.. eh..

      Takk for Lilleby!

      Slett
    3. Å ja, det var disse kvinnegruppene, så du har vel rett, selv om jeg tydligvis ikke har hengt meg opp i bøkenes enkelttema -). Kun Siri og hennes viderverdigheter. Sånn går det når man hører bøker i feberørska. (Kommer til å bruke denne unnskyldningen i flere måneder framover). Funker også som grunn til at jeg ikke har fått med meg Oneiron, eller noe som helst som har foregått på blogg de siste ukene.

      (Du har ikke tenkt å droppe Syttitallet?)

      Slett
    4. Feber er nok forklaringen. Nei, jeg skal ikke droppe syttitallet, men sjansen er stor for at jeg leser den ferdig i papir når jeg får tilbake den bortlånte boka.

      Slett
  4. God bedring! Du ligger ti bøker foran meg. Jeg hadde egentlig store planer om å lese fra bokhylla i år. Men som vanlig blir jeg fristet av alle nyhetene på biblioteket. Jeg tror at jeg gir opp og kjører alle bøkene mine på hytta. Der er det ikke så mye annet å gjøre enn å gå på fjellet, fiske og lese bøker fra bokhylla :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Strålende ide med å lempe alt av papirbøker til hytta, bortsett fra at hytta mi ligger vegg i vegg med huset (noen skal nå alltid være spesielle). Jeg lot meg også alltid friste av biblioteket, da de hadde nyhetshylle, nå, som de later som om ingenting nytt har kommet inn i 2017 (fordi de ikke har nok stativ?), henter jeg bare nettbestillinger. TGFF (Takk Elisabeth den adopteres -))

      Slett
  5. Jeg har aldri vært så nær dine tall som i år, jeg er per i dag på 34. Du har selvsagt hatt helt rett hele tiden, lydbøker er den store forskjellen. Av mine 34 er 11 på lyd, 5 er diktsamlinger og 2 tegneserier. Og vips: Et snitt på over 10 i måneden uten egentlig å ha planlagt det. Har dessuten begynt med ekstremregistrering av alt i excel, og har blitt helt helta på grafer og diagrammer. Kommer før du aner det til en blogg nær deg.

    Veldig mye av ditt har jeg ikke en gang hørt om (jeg ignorerer fremdeles alt av krim, selv om Aschehoug peprer meg med Jo nesbø, nå også inkludert selve boka i postkassa). Sparks og Murdoch er begge damer jeg har overbevist meg selv om at jeg vil like, noe som betyr at begge er representert blant ulestbøkene i bokhyllene. Korte 1001-kryss bøker, jeg burde herme. Har foreløpig 0/12 1001-kryss. Så for øvrig på Goodreads i går at du nå leser Anita Brookner, som jeg nylig ble overbevist at jeg måtte lese etter å ha lest om henne i ei annen bok. Venter spent på stjernedommen fra deg.

    Og jada, en antydning til empati til slutt: God bedring. Og TGFF! (Takk Gud For Fjernlån!)

    SvarSlett
    Svar
    1. (TFGG kommer nå aldri til å bety noe annet enn takkforfjernlån -))

      Alt du trenger nå for å gruse mine tall er å begynne med krim. Jeg foreslår prosjekt Nesbø til neste år (eller når som helst). Jeg blir med. Det er på tide vi tar for oss Harry, og Tørstboka må leses nå som den er i hus.

      Jeg gleder meg til grafer og diagrammer, har innsett at telling må skje fortløpende, blir det for mange tall (tosifret) på engang blir jeg bare forvirret. Jeg teller land, tema, format og kan allerede nå spå at året stort sett handler om white trash og overgrep. Håper Brookner leder meg inn i mer refined selskap. Var det ikke Silje som var så glad i Anita? Har jeg drømt det?

      Gledelig nyheter at Sparks/Murdoch er korte, de er ihvertfall godt representerte på krysslistene. Må være de 2 lureste forfatterne å lese, for full booker/1001 uttelling.

      Slett
    2. Jo, Silje liker Brookner. Eller, Silje liker å kjøpe bøkene til Brookner, litt usikker på hvor mange av dem hun faktisk har lest.

      Jeg adopterte excel-skjemaet til en booktuber jeg følger som la det ut for nedlasting, og justerte bittelitt ved å legge til format og hvilket språk jeg har lest på. Så nå tracker jeg alt mulig, og helt ærlig tror jeg det er med på å motivere meg til å lese mer: Jeg liker å oppdatere excel-skjemaet mitt. Nå kan jeg fortelle deg sidetall per måned, gjennomsnittlig sidetall per uke, forlag, årstall for utgivelse, kjønn, format, språk, land, verdensdel. Og skumlere: akkurat hvor mye penger jeg har brukt på bøker hver måned.

      Slett
    3. Djeez, jeg trodde jeg var priklete, men land/tema/år/format osv. Skal vurdere sidetall/timer til neste år. Ikke penger, liker å tro at jeg er en bib/loppisleser og mistenker at alle disse streamutgiftene har smadret imagen. Jeg vet, men har fortrengt.

      (App. fortrengning, Harry Hole, du blir vel med, prosjekt 2018?)

      Slett
  6. Det viktigste første. Jeg har høyere omtalerate enn deg så langt i år! Utelukkende fordi jeg har lest færre bøker, men jeg har lenge mistenkt at hemmeligheten bak gode omtalerater rett og slett er å lese mindre (og ikke å blogge mer).

    Lest en bok av Sparks for lenge siden, ikke minneverdig. Ikke lest noe av Murdoch, er i utgangspunktet noe skeptisk. Forøvrig har jeg ikke tid til å lese noe annet enn Iain Banks før i 2019, så det gjør jo slike valg lette.

    Alt du sier om lårhalser (og ribbein) er forøvrig sant, - syns selv at valget av svenskekrim (på svensk!) er litt merkelig, men hver sin sykelitt. Fortsatt god bedring!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for bedringa. Pila peker oppover og allergien (våren) har overtatt som sytegrunn. Er det ikke det ene, osv. Ang. lårhalsen er det største spørsmålet hvor aldersgrensa går. Altså, når kan man snuble på isen og bare - hoi hoi jeg datt - og når skal man resignert ringe asylet. Jeg har regnet meg fram til 40. Som betyr at livet plutselig ble MYE farligere. (med - plutselig- som relativt begrep)

      Du får kose deg med den omtalerata mens du kan jeg planlegger (med høy mulighet for gjennomførelse) samleinnlegg + kriminnlegg. 85%.

      Har notert meg Wasp Factory. Litt skeptisk, pga vepsene, foreløpig har jeg ikke lest ei eneste insektbok jeg liker, ingen om bier ihvertfall, Lord of the Flies var ok. Bedre enn Lila?

      Slett
  7. Doctor Phil OG Love Warrior...?! :-O

    SvarSlett
    Svar
    1. Doktor Fill = Love Warrior.
      Ei bok det norske markedet godt kunne blitt spart for.

      Slett
  8. Det var mange bøker synes Raviross

    SvarSlett
    Svar
    1. Bøker kontra kilometer, er som forholdet olje-gull.

      Slett
  9. Jeg har ikke fått med meg dette puppedramaet før nå, men godt at det går rette veien. Knall og fall på isen er farlig lenge før man blir 40.

    Fatter for øvrig ikke hvordan dere får til å lese så mye. Jeg har lest 26 til nå. Men det er kanskje disse lydbøkene som utgjør forskjellen.

    SvarSlett
    Svar
    1. Pupp og pest, høres ut som tidenes eventyrfilm, #highdramaatnoon.

      Ja, selvfølgelig er det lydbøkene, eller mer korrekt, krim på lydbok (for noen av oss), Det har vist seg (for meg) at lengre, mer kompliserte verker er årsoppgaver (Infinite Jest, 2666).

      26, uten lyd, er ekstremtall.
      Mye rart (ræl) blant mine 37. Under halvparten er verd å anbefale videre. Eller kanskje det er for sterkt og jeg bare er nedslått av at lystlesinga ikke gir mange nok kryss.

      Slett
  10. Jøje meg så mye du har lest!! Jeg har lest 14 og det er bra synes jeg. Tror beste bok så langt er Z for sorry av Kaldhol, i tillegg til Nesbø (liker Harry Hole).

    Får håpe kroppen leger seg da Ingalill, ikke godt å ha vondt HiST og pist.

    Håper du rekker Sentrumsløpet. Jeg har løpt noen milløp på trening og de to siste har jeg løpt med en kilometer tid på 5.30, så jeg ligger godt i rute - hvis jeg blir med da, har ikke meldt meg på enda.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hadde lenge en tanke om at jeg skulle ta for meg Hole etter Connelly, men har innsett at Connelly er et livsprosjekt (han slutter jo aldri å skrive), derfor, kanskje til neste år, eller muligens, i alle hemmelighet snike det inn blant ambisjonene i vinter, eller ihvertfall, snikstarte med de første bøkene slik at det er en mulighet for å bli ferdig i 2018.

      Hvis du allerede treningssubber på 5.30 går det mot sentrumsrekord, sub50, here she comes. Selv er jeg mer på hurraa-hvis-jeg-makter-5min-uten-å-stoppe-stadiet. Men hvis allergien ikke tar knekken på meg (hardt nå som det plutselig ble sommer), pesten holder seg unna og jeg holder meg på bena, er jeg optimistisk - og har satt meg et mål mellom 55-60. Det nærmere 55 det bedre. Det er nesten urealistisk positivt slik ståa er nå - men jeg er påmeldt (ages ago) og ligger i (mental) hardtrening -)

      Meld deg på!!

      Slett
  11. 37! Må finne noen andre å sammenligne meg med:-) Hvis jeg tar vekk mine og dine lydbøker er vi ikke så langt unna hverandre. Jeg har lest 17 og 4 av dem er lyd. I mars har jeg faktisk så lang lest 7 bøker, som muligens er en slags rekord, og to lydbøker! Hvis jeg fortsetter sånn holder det ikke med en audible-kreditt i måneden. Samtidig har jeg kjøpt uvanlig mange bøker i mars også, og ikke lest en eneste fra bokhyllen. Det skal sies at jeg også har gitt bort tre poser med bøker, så antallet i bokhyllen har minket totalt.

    Jeg har lest Jean Brodie-boken av Sparks og var ikke så veldig begeistret egentlig, men har fått mange kryss for den på ulike lister.

    SvarSlett
    Svar
    1. Minus lydbøkene ligger jeg på 15. Slått av hele kommentarfeltet. Meen, hadde jeg ikke hørt lyd, hadde jeg nok lest mer. Velger ofte lyd på senga og på bussen, noe jeg aldri gjorde før, og ville sluttet med hvis verden plutselig ble tom for lydbøker. Minste motstands vei. Greit å slippe busskvalmen, har blitt ekstremt bilsyk på mine eldre dager.

      Storytel here you come. Jeg kjører 1 credit/audible + storytel. Fungerer fint. Det aller meste finnes på storytel og så har man kredittene for det man ikke finner og bare må lese NÅ! Eg, booker.

      Synd du ikke likte Jean Brodie, men trøster meg med, som du sier, at det er ekstremt mange kryss å hente, spesielt på Murdoch. Hun har nesten flere bøker på 1001 enn Dickens, i tillegg til overrepresntering på Bookerlista. Må ha vært slim pickings de årene hun var aktiv.

      (3 poser? Freetex? Loppis?)

      Slett
    2. Jean Brodie er også kort og mange andre bokbloggere liker mener jeg. Murdoch må kanskje sjekkes ut ja, men det får bli et annet år, eller liv.

      En skole i nabolaget hadde loppemarked og jeg leverte inn posene der. Og så ga jeg noen til jobben, krim jeg har likt og lest, men mest sannsynlig aldri kommer til å lese igjen. Terskelen for å gi bort blir stadig lavere.

      Slett
    3. Tror jeg må ta meg et gibort rykk selv. Har ikke så mange som deg, fordi jeg, som nevnt, ikke gidder lese papirbøkene mine, og jeg kan ikke gi bort før jeg har lest. Har et par lesende naboer som får mye, ellers må jeg se til å få bookcrossmerket resten. Bare sånn styr å trekke med seg bøker til Oslo. Tungt å bære.

      Får ta ansvar å lese Murdoch, så du slipper å planlegge leselista for det neste livet.

      Slett
  12. Det er i grunnen ikke så rart at våre (lese-)veier møtes sjeldnere og sjeldnere ... Av dine i alt 119 leste bøker i år, har jeg kun lest syv, og jeg tror du har blogget om kun tre av disse.

    Ønsker deg et fortreffelig nytt leseår, og håper at våre veier krysses oftere enn de har gjort hittil! :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Godt Nyttår til deg RoseM.

      Ja, man kan nok trygt si at vi ofte hverken leser eller liker de samme bøkene. Da er det derfor hyggeligere når begge treffer. Tante Ulrikke feks, og jeg har også begynt på en Berlinerboka, (håper jeg rekker lese ferdig før 7.jan)

      På sikt tror jeg vi likevel ender opp med å lese - likere -, bookerbøker feks, de får jo gjerne nytt liv når oversettelsene kommer. Det som skiller oss mest når nok min kjærlighet til svenskekrim -)

      Slett