torsdag 21. november 2013

BIOGRAFISIRKELEN 4 - 3 UKER IGJEN.

Jeg er forut for junis crossovers og sprengleser juksebiografier = redigert, fiktiv virkelighet. Det er hard å gå på en standard selfie når du nettopp er ferdig med Knausgård og Mantel.

 

15.desember 2013
SILVERSCREENS AND DIRTY STAGES
Snart jul og tid for glamour og julefilm. Skulespilllere, filmstjerner, regissører, manusforfattere, lysmestere, sufflører, produsenter, superstjerner, b-filmer og de som bare såvidt kom seg inn på teaterskolen. Jeg så på Tørnquist at min heltinne Henriette Steensrup trengte 4-5 forsøk. Hun burde hatt en hel serie.


Det er 3 uker igjen!

Runde 4 og jeg regner med alle nå er så erfarne og føre vare at valget er tatt og filmstjerne halvlest. Det finnes ikke den filmstjernebiografi som ikke kan leses ut på 3 uker. Alle er derfor påmeldt og ingen unskyldninger godkjennes. Selv er jeg god i gang og i rute. Valget er tatt ages ago. Må bare lese ut The Illuminaries først. No big deal. Alle lover og sverger på at bookervinneren, tross sine 800s ruller som en snøball, raskere og raskere det lenger ut du kommer. Nå er jeg på 49%. Det har tatt 3 uker.



Foreløpig valg:
Toralv Maurstad. 
Teatermannen alle kvinner over 60 er (var) forelsket i og kjente barndommen til. En riktig pen mann har jeg latt meg fortelle og jeg måtte rive morra me løs fra bildene sist hun var på besøk. Nesten så den ble tyvet med i kofferten. 


Velger ikke Siljeblomst den i premie
, havner den under juletreet.
Sa jeg det ikke?


 


Vinneren av runde 3 er Silje.
, flaks for meg at jeg nå kan ta meg boka til julebordet og slipper å bruke julegavepengene mine på porto.


Bøkene på bordet:
Toralv Marustad, Per Olof Enquist, Slash

, han fra ChilliPeppers og Jonathan Franzens Freedom. 
Sistenevnte er langt fra noe biografi, men en av de beste bøkene jeg leste ifjor, eng.lydbok, men den norske oversettelsene er sikkert også god, og trangen til å presse på folk bøker jeg virkelig virkelig likte er uimotståelig!  Bøkene er som vanlig i ulikt hold. Nye eller filliete loppisutgaver. Det er innholdet som teller. Inner beauty og alt det der. Tror jeg må ta meg en runde og oppdatere premiebordet.


Nå gleder jeg meg til å høre hva dere har valgt!
 - det er snart jul og aller er fremdeles påmeldt!


Minner også på kategoriene for 2014.

Har ikke hatt tid til å føre de opp på samlesiden ennå, men det kommer.
Innspill er tatt imot og triksing/miksing og kompromisser påført. Det eneste spørsmålet er om det er stemning for å bytte ut politkerne med eventyrere. Hvis ikke er følgende kategorier endelige og uforanderlige.

  
Kategorier 2014
Februar: Kongelige
April: Sportsutøvere
Juni:  Crossovers
August: Politikere
Oktober: Alternativere
Desember: Forfattere (2)

Klar, ferdig gå!
, og bloggerne SPRANG til biblioteket.

69 kommentarer:

  1. Jeg har valgt meg en bok med den fengende tittelen: Crab monsters, teenage cavemen, and candy stripe nurses :-). Handler om Roger Corman, B - film konge!

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg så ikke at jeg hadde vunnet! Så gøy! Jeg ønsker meg mest Freedom av Franzen :-). Tusen takk!

      Slett
    2. Jeg er b-film-fan, så dette blir bra. Grattis med seieren. Tar med boka på bordet, hvis du kommer - og hvis jeg kommer, Hvis ikke får det blir juleposten -)

      Slett
    3. Den boken hørtes spennende ut, Silje :)

      Slett
    4. Ja, jeg håper det :-). Den har ikke kommet ennå, men jeg falt for omslaget og at den handler om b-filmer .

      Slett
    5. Hurra at ikke Siljeblomst ikke valgte Toralv, altså, jeg syns han er fin, men dog litt for gammel for ei ungmø som meg

      Slett
    6. Shh, hva som ligger under juletreet er hemmelig. Du må late som du aldri har lest!

      Slett
  2. Jeg slår til med Helter Skelter: the true story of the Manson murders.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hehe, det var jo typisk deg da, miss Morbidia!

      Slett
  3. Eg har lest Maurstad-biografien. Det er ei god og humørfylt bok, men eg merka at han har nok skrevet den sjølv;-)

    Julie Andrews har stått i bokhylla mi og blomstra i nærmare to år, så den er selvskreven:-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Good, you're back!
      Når du sier at man merker at han har skrevet den selv, betyr det at den var dårlig skrevet? Plz, say nei. Etter å nettopp ha avsluttet Wolf Hall, trenger jeg at Toralv er like foretaksom som Cromwell.

      Slett
  4. Først av alt: Jeg leste ut The Luminaries på under to uker. Er sykt fornøyd, og føler at jeg har gjort mitt for dette leseåret.

    Ellers, vet jeg som vanlig ikke om jeg er med - tror kanskje jeg står over. Bortsett fra nakenbildegoogling bryr jeg meg aldri om hvem som spiller hva, og spesielt ikke om eventuelle levde liv og drama. Teater har jeg ikke hørt om, og jeg leser aldri navnet på regissøren.

    HVIS jeg henger meg på i siste liten blir det enten Portia de Rossis sin selvbio om å være lesbisk, anorektisk og gift med verdens kuleste dame. Eller Stephen Fry sin om å være homo, bipolar og morsom.

    SvarSlett
    Svar
    1. Stønn, der gjorde jeg det igjen. Kalte Luminaries for Illuminaries, har ikke skjedd ennå at jeg har fått den tittelen riktig. Skal derfor la være å redigere innlegget å la det stå der til spott og spe og advarsel. 2 uker? Det er umenneskelig. Ingenting galt med boka, men den suser ikke akkurat av sted.

      Siden opting out ikke er et altenativ velger jeg meg - for deg - Portia. Fry har jeg sett dokumentar om - veldig god dokumentar. Hvis nakenbildegoogling er en av hobbyene dine passer det kanskje enda bedre med Kim Kardashian. (prøver igjen siden jeg ikke fikk noe googlevaluta sist jeg nevnte navnet hennes).

      Slett
    2. Du har endre skrifttype (eller nettleseren min er sint?), så i kursiv og med litt for lite koffein i kroppen så det ut som du hadde skrevet Lum. Og rundt 75% starter den faktisk å suse.

      Portia har mange fordeler, 150s kortere og sikkert fem ganger så lettlest. Dog ikke det samme potensialet som Fry. Jeg har også sett og elsket frydoku.

      Slett
    3. Argh, jeg kludret med fontsen ved uhell og greide ikke finne tilbake til hva jeg brukte, ingenting ser riktig ut, trodde jeg kanskje hadde fikset, men nå ødela du det håpet........

      Gleder meg både til Portia og til at jeg kanskje når 50% iløpet av kvelden.

      Slett
  5. Ånei!!! Nå så jeg ikke kategorien annet enn at det var jul, og julefilmer og det som hører til og jeg har anskaffet med boken om Jan Werner Danielsen som jeg mener hører julen til med sine fine julesanger. Men da ble det helt feil og jeg ander virkelig ikke hva jeg skal lese.....jeg som virkelig gjøre et forsøk på å være med på biografisirkelen altså. Må tenke litt...

    :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Du får ta fra detektivhatten og se om du ikke finner et lystspill fra Wernes ungdom. Jeg er sikker på at han har en og annen hemmelig forestilling på samvittigheten. Dokumentasjon kreves selvfølgelig.
      Det er jo ikke en barneskirennlekesirkel
      , ærlig talt og tross alt!

      Slett
    2. Jan Werner ble vel oppdaget gjennom et program på NRK, så da synes jeg Gro er innafor :)

      Slett
    3. Takk Ingalill og takk Elin, at dere mener jeg er innafor :) Jeg googlet Jan Werner i går, og han hadde et show med Tommy Steine midt på nittitallet som het "The show" (!!) og den ble tydeligvis utgitt på DVD også. Så da er han en slags skuespiller, selv om det var et stand-up show som ble filmet.

      Er det greit nå Ingalill? :)

      Slett
    4. Jeg ble så satt ut av å se Tommy Steine i mitt kommentarfelt og følte på hvor lite jeg hadde lyst til å lese om hans komedie og høydeskrekk at
      , ja, ja, alt er greit!

      Slett
    5. Jeg skal love å ikke nevne TS mer, hverken i kommentarfeltet ditt eller i innlegget som jeg deltar med i biografisirkelen :)

      Slett
  6. Jeg har virkelig tenkt lenge og kikket i bokhandlere her og der etter en aktuell bok for denne sirkelen, ja til og med har jeg begynt å se etter e-bøker.. HJemme har jeg Toralfboka, en om Wenche Foss og Blond om Marilyn, men hva hjelper vel det når jeg ikke er hjemme. Men jeg skal nok finne noe, på Grand Canaria har de i alle fall et bibliotek i sjømannskirka, og sikkert en biografi eller to… Så noe blir det vel, men valget om hvem får komme litt senere..
    Jeg ønsker at vi opprettholder politikerbiografiene.. kan du ikke heller ta en ekstramåned med eventyrerbiografi?

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg har såå lyst å lese denne Marilynboka, men tror den får vente til crossover-ene.
      De har sikkert Sophia Loren i sjømannskirka! Jeg forventer store ting fra deg nå - flere måneder bio-fritak and all. ...

      Det er greit. Eventyrerne får vente til først på 2015, eventuelt snikes, kreativt inn, i de øvrige kategoriene.

      Slett
    2. Ja, sikkert Sophia Loren, men jeg håper virkelig på noe mer sofistikert eller interessant. Jeg fikk absolutt ikke lyst til å lese om Sophia Loren, heller da Audrey Hepburn eller noe sånt.. eller ikke. Nei, vi får se hva de har og hvor interessant det virker..
      Ellers hadde James Dean vært interessant ..eller skal jeg sjekke om internettbokhandlerne har Toralf på ebok eller ørebok.;) (flere måneders fritak du.. en periode? nu.)

      Slett
    3. Om Toralv finnes som ebok vet jeg ikke. Du får finne en oskur og ukjent italiener og imponere med. Noe med opera?

      Slett
    4. Du- jeg fant jeg fant, ikke en ukjent obskur italiener, men en famous og talentfull filmskaper, selveste Federico Fellini! La Dolce vita osv på Via Veneto. I dag gikk jeg der og trasket og havnet inni en bokhandel som vanliig, sto de rmed boka (2 kg) i handa, og kunne ikke la være..å kjøpe. sukk… 400 sider tettpakket tekst og ingen bilder, men en kjent filkmkritiker fra Corriere della Serra har skrevet den..så da e d itjnå skit altså! Mulig jeg har tatt meg vann over hodet, 400 sider på engelsk.. men jeg skal prøve, og lese så langt jeg kommer. Jeg har faktisk lest starten allerede og kan røpe at Federico ble født på toget.. hysj! Ingen kan si at jeg ikke tar biografisirkelen virkelig alvorlig altså.;)

      Slett
    5. Federico Fellini - his life and work, heter boka på engelsk.:)

      Slett
    6. Fellini er strålende. Nettopp en mann jeg føler man burde vite mer om. Det er ikke lenge siden jeg leste ei bok der Frederico ble namedroppet i hvert kapittel og jeg følte meg som en idiot som ikke visste noenting. Her gjør du en skikkelig samfunnstjeneste Anita.

      Slett
    7. Oj, så bra! Nå ble jeg beveget og fyllt av (sunn) prestasjonsangst.:)
      HVilken bok leste du der Fellini ble namedroppet?

      Slett
    8. Notes on a Desolate Man het den, strålende bok om aids og taiwan. Sidene var gjenklistret av myrstrå.

      Slett
  7. Siden jeg var med og insistere på denne kategorien, skal jeg gjøre mitt beste for å fullføre biografien om Humphrey Bogart. Har fått litt Casablanca - påfyll nylig, så inspirasjonen er der.

    SvarSlett
    Svar
    1. Humphrey er jo inkarnasjonen på denne kategorien så han må med. Klart du får tid:-)

      Slett
  8. Jeg blir gjerne med på kategorien "Crossovers" i juni neste år - da har jeg jo vanvittig god tid til å forberede meg :D

    SvarSlett
    Svar
    1. Supert! Da har du 7mnd på det til å lese - og til å forfatte tidenes biografiinnlegg. Pst, vil du øve er det bare å slenge seg med på de øvrige kategoriene -)

      Slett
    2. Hehe, ja men problemet med god tid er at man ofte får dårlig tid nettopp pga det.

      Slett
  9. Tror jeg er med denne gangen også, med forbehold om ugreie eksamener som skal avvikles i samme tidsrom. Boka skal uansett leses, men innlegget kan komme litt på etterskudd (som vanlig, altså). Jeg har faktisk valgt Per Olov Enquist. Ja, han er primært skjønnlitterær forfatter, men han har både mange filmmanus, en hel haug dramatikk og noen librettoer på samvittigheten. I mange, mange år var han en selvskreven gjest ved ymse teatre og operahus i norden/Europa. Pluss at han er en levende legende, så hvem vil vel ikke lese om han?

    SvarSlett
    Svar
    1. Åhh, og jeg som tenkte jeg måtte spare Enquist til ny forfatterrunde, hadde jeg visst om dette filmanus operahusgreia kan det hende Toralv hadde måttet vike. Nå er det for sent. I'm comitted. Og Elida sa den var fornøyelig. Enquist har jeg hørt kan dette med selvbiografi!

      Slett
  10. Dette blir gøy. Trur eg. Skal ta ein joggetur til biblioteket ein dag. Det står mellom Chuck Norris, Michael Nyqvist eller Mikkel Gaup. Eller kanskje Wenche Foss :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Chuck, Chuck, Chuck!
      (Jeg innrømmer det aldri men jeg var blodfan av Texas Walker in the day -))

      Slett
    2. Har noen skrevet biografi om Mikkel Gaup, allerede?

      Slett
    3. Nei, Mikkel Gaup er foreløpig ubiografisert, og jeg har det ikke travelt med å lese om han. For meg stiller han dessverre i Hank von Helvete kategorien -)

      Slett
    4. Hm, eg var innom ein gammal nettartikkel frå altaposten.no der Gaup fortel om planar om ein utleverande sjølvbiografi. Det virkar som om det vart med planane. Jaja. Eg har det heller ikkje travelt med å lesa om han.
      Så då vert det Chuck, om biblioteket har den. Eller kanskje det vert ein heilt annan person..

      Slett
    5. hehe - jeg kan love at en utleverende selvbiografi fra Mikkel Gaup ikke kommer til å stå på mi leseliste.

      Slett
    6. Eg fann ikkje Chuck. Like greit det også kanskje :)

      Så derfor vert det ikkje slik som eg hadde tenkt meg; ein tulle-biografi med tilhøyrande slakting. Nei, no har eg faktisk funne ein biografi som eg har LYST TIL å lesa: Hans-Olav Thuvold si ferske bok om Steve van Zandt; "Little Steven fra New Jersey til Lilyhammer"

      Slett
    7. Little Steven er da excellent!
      Ikke sikkert Chuck hadde blitt automatisk slakt han var tross alt en superstar in the day. Hadde du kommet med Macgyver derimot.....

      Slett
  11. Jeg må nok melde avbud denne gangen (også), dessverre :) Min Kamp 6 på lydbok tar all min tid - ja, du vet hvordan det er! Nå har jeg lånt Stridsbergs "Drømmefakultetet" etter anbefaling fra deg. Det er en bok jeg gleder meg til!

    SvarSlett
    Svar
    1. Crossover-biografier er uten tvil min greie!

      Slett
    2. Siden du maktet å pakke inn på Knaus og Stridsberg i kommentaren er jeg storsinnet og overser den setningen om ikke-deltakelse. Selv om jeg fremdeles synes du bør skriver det innlegget om Mick Jagger, - du leste tross alt nesten hele boka!

      Crossovers er min ting også - skulle ønske alle biografier var slik. Knaus er treg i midten, spesielt i diktanalysen sin,
      - - ordet er lys, lys er ordet, men hvis det er lys er det ikke mørkt, ordet er mørket, som er det samme som fravær av lys - - osv osv osv.

      Glede meg vilt og uhemmet til du skal lese Drømmefakultet - forhåpentligvis blir du den som skriver omtalen - for oss alle!

      Slett
    3. Nok pirking i min dårlige samvittighet når det gjelder Mick! Jeg håper jeg kan oppveie det til fulle med en skikkelig omtale av Drømmefakultetet:)

      Slett
  12. Jeg sliter enda med forrige biografi og satser på å ha lest den ferdig til da.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hva er galt med boineboka? Og finnes det ingen altaskuespillere?

      Slett
    2. Mikkel Gaup? Men han er kanskje fra Kautokeino eller Karasjok..og er for ung til å bli biografet? Hva med Ailo Gaup?

      Slett
    3. Ailo Gaup er ikke han like ung - og sportsmann? Eller er jeg helt på bærtur nå?

      Slett
    4. Tenker ikke på sportsAilo, skjønt jeg tror det finnes en sånn en også, samt en sjamanAilo, men den Ailo jeg mente er han filmregissøren. Lurer på om han er onkel til Mikkel eller noe sånt..lest google:. SjamanAilo: http://no.wikipedia.org/wiki/Ailo_Gaup (se han har skrevet for teater)
      MotorcrossAilo: http://no.wikipedia.org/wiki/Ailo_Mikkelsen_Gaup (se han er sønn av forfatter Laila Stien)
      Filmmannen er visst Nils Gaup det: http://no.wikipedia.org/wiki/Nils_Gaup (bl.a. laget Veiviseren hvor Mikkel spilte.)

      Slett
    5. Sjamanailo får vente til alternativernere skal avsløres. Av noen andre enn meg, for jeg har bok om Ladyboys som krever å bli lest!

      Slett
    6. Ja, har flere sånne laternativere både lest og på lur jeg, så det byr på ingen problemer.:)

      Slett
  13. Eventyrere, eventyrere, eventyrere!!

    Fikk også lyst til å lese om Portia nå. :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hvis du, som eventyrer leser om Portia, blir det hele flueflokken i en smekk.

      Forresten: Jeg har tenkt på deg hver dag i det siste. Jeg hører Tore Renberg og du siden du utgjør en STOR prosent av de jeg kjenner fra Stavanger, er det som du vandrer rundt i boka.
      Det er virkelig en fabelaktig dialekt!

      Slett
  14. Juritzen har kommet med biografien om JAck Nicholson :http://juritzen.no/boker/nicholson Den skal jeg lese en dag, men ikke nå, --- tips til anyone.:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Godt tips, og forresten så jeg også en David Bowie bio sist jeg var på bokhandle, er helt sjokkert over hvor mange som har fått livene sine dokumentert i det siste - sikkert bare ekstra obse på det nå som jeg alltid leter etter biografier -)

      Slett
    2. Bowie har jeg også sett, men han er jo pop-rock.star, og ingen filmfyr egentlig, så det blir vel en annen kategori.;)?

      Slett
    3. Bowie er også skodespelar og har vore med i fleire filmar. For eksempel "Just a Gigolo" og "Merry Christmas Mr Lawrence". Så dette var eit godt tips!

      Slett
  15. Kanskje jeg endelig skal klare å komme meg med her? Har ei bok i kikkerten, men er usikker på om jeg får gjennomført før fristen. Jeg er på kanskje-lista, og er helt sikkert med på de kongelige i februar!

    SvarSlett
    Svar
    1. Velkommen til etternølernes lesesirkel. Her har garantert halvparten ikke funnet fram boka engang. 2 uker er akkurat passe for film -).
      Dvs, jeg beregner ei uke, for jeg må gjøre ferdig Luminaries - akk så lei jeg begynner å bli av å skrive den setningen. Uansett du er velkommen
      - og jeg er veldig nysgjerrig på hvilket kongelig liv og virke du planlegger å dokumentere.

      Slett
    2. Da er boka på plass, det blir Wenche Foss-biografien "Livets gave" - den virker å ha rett lengde (og dybde) for de neste to ukene:) Har ikke helt bestemt meg for kongelig enda, men jeg tror dette er en gylden sjanse for å få lest en skikkelig murstein som jeg ikke ville hatt motivasjon til ellers. Kanskje blir det enkelt og greit dronning Sonja? Lykke til videre med Luminaries!

      Slett
    3. Ah, Luminaries - fremdeles 30% igjen, må vel ta en pause iløpet av helga skal jeg ha noen sjanse å komme meg gjennom Toralv.
      Wenche blir bra, og dronning Sonja, akkurat nå må jeg innrømme at jeg heller mot en av de supertynne og overfladiske Mette-Marit pamflettene. Etter jul blir det mursteinsfri -)

      Slett